ظرف سی سال اخیر، علیرغم تمامی مشکلات و محدودیتها، ایران توانسته زیربناهای خود را برای پرش و خیزش بالا آماده کند و ایرانی شود که امروزه توانایی حضور در صحنه های مختلف علمی، اقتصادی و منطقه ای را برای خود مهیا کرده است.
اینکه دشمن نگران حرکت ایران است، به دلیل این است که می داند اگر فضا عادی شود و حمایتی هم صورت نگیرد و تنها سنگها از سر راه ملت ایران برداشته شود، جمهوری اسلامی ایران آنچنان نمودی در دنیا خواهد یافت که وصف ناشدنی است، به همین دلیل است که امروزه سنگاندازی های بسیاری بر سر راه پیشرفت ملت ایران صورت می گیرد.
ایران موقعیتهای مناسبی در حوزه اقتصادی دارد و زیربناهای خود را از منابع انرژی، معادن، نیروی انسانی و سلوک، رفتار مدبرانه و موقعیت جغرافیایی فراهم کرده است تا بتواند جهش داشته باشد. هیچ کشوری نیست که از ایران طلبکار باشد و ایران، بدهی اش را نپرداخته باشد، بنابراین ایران کشوری با صداقت، تعهد و استعداد و توانمندی است که در کنار اقتدار توانسته زمینه های جهش بزرگ را برای خود فراهم کند.
گذری هم به موقعیت جغرافیایی ایران
ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی، هاب منطقه و مرکز اتصالات جهانی در حوزه های بری و بحری است و البته در تئوریهای جهانی که از خاورمیانه به عنوان قلب دنیا یاد شده است، ایران مرکز به شمار می رود و به نوعی ایران، قلب دنیا محسوب می شود، این یک واقعیت است و تعارف نیست.
علت نگرانی عظیم جهانی از خیزش مردم ایران، درک این واقعیت ها است. از سوی دیگر بالقوههای ایران با توان و برخورد جهادی می تواند بالفعل شود. بنابراین اینکه رهبری مطرح کرده اند که جهاد اقتصادی صورت گیرد، با توجه به دو تجربه ای است که در حوزه های نظامی و سیاسی به دست امده است و در حوزه های اقتصادی نیز قابل تحقق است.
ایران به شرط برخورد جهادی می تواند از تمامی توانایی های خود استفاده کرده و وعده حق خدا را که عزت برای خدا، رسول خدا و مومنان است محقق کند. ایران اسلامی نیز مصداقی از وعده خدایی به مومنان است و حتما، قطعا و جزما فرصت بزرگی در مقابل ملت ایران به شمار می رود که اگر به حول و قوه الهی با عزم مردم، تدبیر مسئولان و هدایت و رهبری مقام معظم رهبری با جهاد همراه شود، پیروزی تضمین شده را مقابل خود خواهد دید.
برای تحقق موفقیت ها باید ایمان و یقین را سرلوحه کار قرار داد و با برخورد جهادی تلاش کرد تا موفق بود. از سوی دیگر، آنطور که تجربه سی ساله نشان داده است در جنگ، علیرغم توانایی های جهانی که ایران را در یک سوی جنگ و دنیا را در سوی دیگر جنگ قرار داده بود، داشتن وحدت عملی و نظری در حوزه جنگ موفقیت را حاصل کرد، البته همگان نیز معتقد بودند که باید از کشور دفاع کرد، بنابراین در مورد جهاد اقتصادی نیز با نگاه و نظر رهبری باید کارها را پیش برد، لذا جنگ به صورت وحدت و انسجام و منسجم در مقابل دشمن پیروزی را به دنبال دارد.
در جنگ، هر فردی از شهر و روستا، کاسب و بازاری، دانشگاهی و روحانی وارد شدند و نقش آفرینی کردند، بنابراین همانطور که در حوزه سیاسی با وحدت نظر همگان تلاش کردند که نقش دشمن و فتنه را از بین ببرند، در حوزه اقتصادی نیز باید همینگونه باشد و در سایه مقام معظم رهبری و با تدبیر ایشان، وحدت و انسجام و همراهی ضامن موفقیت جهاد اقتصادی شود.
خطوط اصلی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی
ایشان معتقدند که در حوزه اقتصادی باید مبنای عمل، تولید صادرات گرا باشد یعنی تولید برای صادرات به منظور تامین منافع ملی در دستور کار قرار گیرد، از سوی دیگر ایشان حتی علم را نیز باید دیدگاه تجاری سازی مدنظر دارند و این نشان می دهد که برخورد اقتصادی با تولیدات علمی مدنظر است، بنابراین باید در تمام حوزه ها به ویژه اقتصادی و تجاری، اولویت اول تلاش برای اعتلای کشور باشد.
استراتژی تجاری کشور باید متناسب با اهداف جهاد اقتصادی تغییر کند و بر مبنای درونزای بروننگر، تعریف شود، یعنی با توجه به امکانات داخلی، نگاهها به بازارهای منطقه ای و جهانی در تولیدات معطوف شود، ضمن اینکه تولید برای بازار منطقه و جهان و رفاه داخلی مدنظر قرار گیرد. بنابراین در حوزه تجارت خارجی باید استراتژی مدونی در نظر گرفته شود که براساس آن، استراتژی صادرات محور و درونزای بروننگر، مدنظر قرار گیرد.
برای تحقق این اهداف باید تمامی الزامات تحقق این دیدگاهها یعنی حضور در صحنه پیمانهای اقتصادی، منطقهای و جهانی مدنظر قرار گیرد و سیاستهای تجاری تعامل با دنیا در دستور کار باشد، در این میان تقابل و جدا شدن از اقتصاد جهانی مدنظر نیست و تصور اینکه توسعه اقتصادی بدون تعامل با اقتصاد جهانی محقق شود، غلط است.
استراتژی تجاری، نمونه ای از تعامل با مسائل اقتصادی جهانی است که باید بازنگری شود. به این معنا که بازنگری در استراتژی تجاری، در حوزه های جهاد اقتصادی که تعالی اقتصاد به شمار می رود، یکی از ضرورت ها است.
بسترهای خوبی در حوزه داخلی برای رشد و جهاد در سال گذشته فراهم شده است که نتیجه 30 سال تجربه کشور در مسائل اقتصادی است و آن، تصویب و ابلاغ دو قانون عمده سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و هدفمند کردن یارانهها است که این دو قانون می تواند پایه خوبی برای ترقی بزرگ اقتصادی شود.
این دو قانون، مراحل مختلف تصویب را گذرانده و ابلاغ شده اند و می توانند پایه موفقیت را به خوبی فراهم کنند.
در حوزه هدفمند کردن یارانه ها نیز علیرغم اینکه کشور هزینه های زیادی را برای اجرای این قانون متصور شده بود، اما با کمترین هزینه عمل شد و فواید آن در مقابل هزینه ها، بسیار ناچیز بود. این رویکرد می تواند منابع عظیمی را آماده کرده و شفافیت لازم را ایجاد کند، از سوی دیگر این دو قانون پایه خوبی برای یک خیزش و جهاد اقتصادی به شمار می رود که البته تشکل های اقتصادی، عمدتا باید سهم اصلی را به عهده گیرند.
تشکل های اقتصادی باید متوجه باشند که یکی از پایه های عمده جهاد اقتصادی به شمار می روند، به این معنا که اگر قرار است افسران میدانی و عملیاتی جهاد اقتصادی تعیین شوند، تشکلهای اقتصادی در صف اول قرار می گیرند و نقش کلیدی دارند. بنابراین تشکل ها باید قبول کنند که در این مقطع تاریخی، مسئولیت بزرگی به عهده آنها نهاده می شود که اگر زمان را به درستی درک کرده و برای آن تدبیر کنند، با تدوین برنامه منسجمی می توانند جهاد اقتصادی را محقق کنند.
تشکل های اقتصادی
در مسیر جهاد اقتصادی اگر نتوانید زمان را درک کرده و مسئولیت را به خوبی به انجام رسانید، بدهی بزرگی به تاریخ و اقتصاد کشور خواهید داشت، بنابراین امروزه وظیفه ملی، میهنی و تاریخی به عهده شما گذاشته شده است.
پایه های اصلی پیاده سازی جهاد اقتصادی
اتاقهای بازرگانی سراسر کشور باید بدانند که فعالیت آنها در سال جهاد اقتصادی باید متفاوت از حتی دوره گذشته باشد و باید سکوهای خوبی را که برای آنها در برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است را به خوبی درک کرده و در سال جهاد اقتصادی از آن بهره گرفت.
اتاقهای بازرگانی باید بدانند که در این مقطع تاریخی حساس، با وحدت نظر و انسجام و بدون فوت وقت باید اولویت بندی کرده و با نگاه ملی، دینی، تاریخی، انقلابی و اسلامی و نیز بدون جزءنگری نام خوبی را در تاریخ اقتصادی کشور برای خود به یادگار بگذارند، چراکه تاریخ همواره زنده است و تمامی اقدامات بشری در طول زمان، مورد قضاوت نسل ها قرار می گیرد.
در این میان تمامی افرادی که در معرض فرصت و تهدید قرار می گیرند، نقش آفرین خواهند بود و به نظر می رسد با اعلام به جا و به موقع مقام معظم رهبری، افسران و مسئولان میدان جهاد اقتصادی باید همانند فعالان حوزه های نظامی و سیاسی که از خود افتخار به جای گذاشتند، نقش آفرینی کنند.
منبع : رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خبرگزاری مهر یکم فروردین 1390