خانه / آموزش و پژوهش / آموزش و پژوهش / دولت رئیسی، چالشها و فرصت ها
زراعت و کشت ارگانیک

دولت رئیسی، چالشها و فرصت ها

شاید ضرورت داشته باشد در این موقعیت، بحرانی، کرونا و وضعیت بد معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نهاد مردم با دولت عدالت محور  و توسعه گرای رئیسی همه، همیاری و همکاری کنیم، بحثی که در منطقه شمال استان خوزستان، در حوزه کشاورزی، اراضی زراعی تحت آبخور دز و کرخه، مطرح است. عدم استفاده و بهره برداری مناسب، حفاظت از خاک و آب و عدم اقتصادی بودن، کشت، داشت و برداشت است.

در قانون و اصلاحیه ­های اصلاحات ارضی، پول­ هایی، بابت صدور نسق­ های زراعی به دولت پرداخت شده ­است. بنابراین اگر قانونا طبق مصوبه مجلس و تشخیص مصلحت نظام زمین به صرف تملک با نسق معتبرزراعی باشد یا نباشد، مالک زمین، روستائیان، زارعین سابق  اصلاحات ارضی با بهره مالکانه هستند. و قسط­ های نرخ زمین را دولت بابت حق واگذاری بهره مالکانه، از دهقانان و زارعین روستائیان آن زمان، گرفته است. چنین برمی آید، بعد از سال ۱۳۵۲، ۳/۵ درصد زمین‌های­ زراعی کشور، مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت اداره می‌شده ­اند. و چالش­های دهه 60 «جنگ تحمیلی و..»، برنامه‌ریزان و سیاست­گذاری­ها را به­ سمت، تضعیف، جایگاه حقوقی و فقهی  کشاورزان و زراعین سابق،با افزایش­ حق مالکانه دولت و تضیع حقوق زارعان( نسق­دار، و غیرنسق دار(بهره زراعانه) منطقه تحت آبخورهای دز و کرخه در بالا دست شده است. بطوریکه بعد از واگذاری بهره برداری، در اصلاح قوانین، به سمت برقراری نظام بهره­ برداری اجاره ­ای «قراردادهای 20 ساله -10 ساله»  سوق داده شده است. این­ در حالی­ست که، بیش از چهاردهه، از انقلاب اسلامی،  و سه دهه از تاسیس نظام­ بهره­ برداری مشاع« با تنظیم قراردادهای اجاره ­ای 20و10 ساله»،در مناطق شمالی، استان خوزستان؛ تحت آبخور های دز و کرخه (شبکه آبیاری)  با اراضی­ بکر وکشاورزی­ مستعد می­ گذرد، تعریف ­و تفسیر مشخصی از جایگاه­ حقوقی نظام­ بهره ­برداری«اجاره­ ای» و نقش هیئت­ های هفت­ نفره، نسبت ­های بهره ­مالکانه و حق ­زارعانه کشاورزان، ارائه ­نشده، یا بصورت عمومی در دسترس قرار نگرفته است. مشکلات کشاورزان بهره ­بردار در انتقال امتیاز­بهره­ برداری به ­وراث،عدم­ کفایت ­اسنادرسمی جهت طرح­ های ­زراعی، عدم ­استقلال در تنوع ­زراعت و ذیمدخلی، نهادها و مجموعه ­های غیرکشاورزی و تفاسیر محدویت­ ساز…،حقوق خصوصی و بهره­ برداری مطلوب را از کشاورزان گرفته، و  در مبحث کلان، توسعه  پایدار محور کشاورزی این مناطق را تضعیف نموده ­است.

پیرو یافته ­ها و طرح مبحث، با مهندس سید جاسم ساعدی، پیش کسوت نمایندگان ادواری استان خوزستان، و صاحب جایگاه طولانی ترین، دوره  نمایندگی شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی؛ آیت الله حیدری نماینده استان در خبرگان رهبری و جهادکشاورزی،مدیران و مسئولان ذیصلاح…

بنددوم ماده(۲) روابط موجر و مستأجر مصوب مرداد ماه ۱۳۵۶، «اراضی مزورعی و غیر مزروعی، مشمول قانون روابط موجر و مستأجر نمی شوند» لذا پیشنهاد میشود؛

در جایگاه­ حقوقی هیأت ­های هفت ­نفره و ­نظام بهره ­برداری از اجاره­ ای به تعاونی«سهامی ­زراعی» بازنگری شود و حقوق خصوصی کشاورزان این مناطق را با توجه به قانون اصلاحات ­ارضی(1343) قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستأجر(1347)، ماده(1) قانون نحوه انتقال(1351) زارعین صاحب­ نسق، ضوابط تعيين‌تکليف و نحوه تقسيم اراضي و بهره مالکانه اراضي باير و موات اصلاحات ارضي(1390) و ماده 140 قانون مدنی شرایط استفاده کشاورزان ­بهره بردار را از بهره­ مالکانه و حق زارعانه خود در پرتو نظام بهره ­برداری عدالت ­محور، بانگری، نظامند و قانون­گذاری شود. به­ همین­ رو با توجه به اجرای طرح کاداستر اراضی­ کشاورزی(حدنمایی) و پایان یافتن ­قرارادادهای اجاره ­ای، پیشنهاد میشود؛ نظام بهره­ برداری فراگیر ملّی با ساختار حقوقی تعاونی­های تولید«سهامی­ زراعی» براساس،ترکیب هیأت­ های هفت­ نفره، جهت صیانت از منافع ملی و حق­ مالکانه بهره ­برداران کشاورزی در این مناطق تدوین، و باتوجه به قانون­ ارث و چالش­های قضائی، انتقال «بهره ­زارعانه» اراضی،جهت غلبه‌ی بر خرده ­مالکی و پیشگیری از خردشدن ارضی زراعی، انتقال­ موروثی، و واگذاری امتیاز بهره­ برداری در شکل سهامی­ عام وتشکل­های­ حقوقی«اشتغال فارغ ­التحصیلان کشاورزی» سیاست­گذاری شود.

درباره مدیر مسئول

x

همچنین ببینید

محرم 1400

ویژگیهای یاران امام حسین (ع) در کربلا

ویژگى‏هاى قاطعیت، هدف روشن،عقیده همراه با بصیرت، مشورت در امور

WhatsApp chat
×

Powered by WhatsApp Chat

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟