خانه / متفرقه / هوش و موسیقی

هوش و موسیقی

مقدمه

حواس وسیله ارتباط آدمی با عالم خارج است.تحریکات محیط توسط گیرنده های حسی به صورت پیامهای الکترمغناطیسی به مرکز عصبی انتقال می یابد. پیام عصبی وقتی از گیرنده های حسی مانند چشم،گوش و پوست به مرکز عصبی یعنی کرتکس مغز (قشرمغز) منتقل می شود فرایند احساس شکل می گیرد.اصوات موسیقی از طریق گوش به مغز می رسد و حواس و عواطف را تحریک می کندو با ایجاد انرژی موجب انگیزه و فعالیت می شوند. نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلولهای عصبی،احساس و انگیزه ای را تقویت و یا منتقل می سازد.

بطور کلی موسیقی از طریق تحریک تخیل و تداعی و تهیج عواطف در روحیه شنونده اثر می گذارد.وقتی یک قطعه موسیقی را تجزیه و تحلیل می کنیم به اجزا و ارکانی می رسیم که هر کدام به نوعی در تاثیر گذاری نقش دارند.

ریتم و ملودی دو رکن اساسی موسیقی می باشند. ریتم در موسیقی به صورت ضرب آهنگهای منظمی احساس می شود.با موسیقی می توان ریتمهای متنوعی را بوجود آورد وانرژیهای مختلفی را در شنونده تحریک کرد.

از فعالیتهای ریتمیک در تحریک بسیاری از قوای حسی و حرکتی و کاهش و افزایش انرژی اشخاص استفاده می شود. کار اصلی ریتم،تحریک و تهییج احساسات است که انرژی روانی را تولید می کند وانرژی این تحریک با کمک ملودی به جریان می افتد.

ملودی در ایجاد نوع احساس و ریتم در شدت و سرعت و یا سستی و رخوت آن نقش موثری دارد.ریتم و ملودی از هم جدا نیستند.ریتم ضربان و نظم هر آهنگ و ملودی محتوا و خود آهنگ است که از ترکیب اصوات به وجود می آید.هر ملودی بر حسب ترکیب اصوات و فواصل موجود در آن احساسات خاصی را به شنونده منتقل می سازد.برخی از ملودی های غمگین و حزین،برخی ملایم و آرام بخش،تعدادی هیجانی و بی قرار و بعضیشاد و فرحبخش هستند که این احساسات بستگی به فواصل فیزیکی و ترکیب اصوات دارد. بطور کلی اگر فواصلی که در اهنگ به کار می رود بزرگ باشد و ترکیب اصوات با پرش توام گرددانبساط و نشاط بیشتری را القاء می کند و اگر فواصل بزرگ توام با ریتم تند باشد شدت نشاط بیشتر می گردد.به حدی که به قسمت نا آرامی و بی تابی سوق می یابد.اگر فواصل آهنگ کوتاه و فشرده و ریتم کند باشد،احساسات کند و گرفته تر خواهد بود. این مسئله به طول موج اصوات و تاثیر آن بر واسطه های شیمیایی مغز بستگی دارد. چنتنچه ریتم با حال شنونده هماهنگ باشد انرژی روانی و احساسی بهتر تحریک می شود و ملودی بهتر به جریان می افتد.

 پیشینه نظری و تجربی 

از سرگئی راخمانینف گرفته تا التون جان، پیانو حالات موسیقایی بسیار گسترده ای را پوشش می دهد. اگر به تازگی می خواهید سفر موسیقایی خود را آغاز کنید، پیانو ساز ایده آلی برای شماست. اما انتخاب یک پیانوی مناسب می تواند دشوار باشد. چه نوع پیانویی برای شما مناسب است؟ پیانوی آکوستیک یا آپرایت؟ آیا به یک پیانوی دیجیتال پیشرفته مانند Yamaha Clavinova نیاز خواهید داشت؟ پیانوهای دیجیتال پیشرفت های زیادی داشته اند. اما مهم است بدانید که شما به چه نوع پیانویی نیاز دارید؟ اگر کیبوردیستی هستید که باید در اجراهای زنده ی زیادی حضور داشته باشید، احتمالا یک پیانوی استیج پرتابل که به عنوان میدی کنترلر هم قابل استفاده باشد برای شما مناسب تر است. برای خانه، سالن اجرای زنده یا آموزشگاه موسیقی شاید یک گرند پیانو یا یک پیانوی دیجیتال آپرایت با یک بدنه ی زیبا انتخاب ایده آلی باشد. آیا در کنار صدای پیانو به صداهای دیگری هم نیاز دارید؟ معمولا پیانوهای دیجیتال صداهای دیگری را هم به شما ارائه می دهند که اغلب شامل صدای پیانوی الکتریک، بیس، ویبرافون، هارپسی کورد و حتی درامز می شود. پیشنهاد می کنیم برای خرید یک پیانو مناسب، مقاله راهنمای خرید پیانو دیجیتال را در #شهر_الکترونیک_شوش  مطالعه کنید.

گرند پیانوی آکوستیک

با یک گرند پیانو، شکوه ویژه ای به آموزشگاه موسیقی یا خانه تان خواهید داد. گرند پیانو مادر تمام سازهای موسیقی است. محدوده ی نت های این ساز که بیش از هفت اکتاو را در بر می گیرد، تمام نت هایی که یک ارکستر سمفونیک می تواند اجرا کند را به شما ارائه می دهد، از پایین ترین نت های هارپ گرفته تا بالاترین نت های فلوت پیکولو. پیانو که از تکامل کلاوی کوردها و هارپسی کوردهای قرن هفدهم میلادی به وجود آمده، در حدود سال 1700 به وسیله ی Bartolomeo Cristofori ابداع شد؛ او که یک سازنده ی هارپسی کورد بود به خوبی با طراحی مکانیسم کیبوردهای زهی آشنایی داشت. در مقایسه با محصولاتی که تا پیش از آن معرفی شده بود، فورته پیانو کنترل بی نظیری را روی اجرای داینامیک ها ارائه داد.در دهه های آینده و با اختراع پدالی که تمام دمپرها را از روی سیم ها بر می داشت و دیگر اختراعاتی که به وسیله ی سازندگان پیانو برای خشنود کردن پیانسیت/آهنگسازهای آن دوره مانند باخ، هایدن و موتزارت انجام شد، تکامل پیانوها سرعت گرفت. همراه با انقلاب صنعتی، پیانوها با متریال های بهبود یافته و ساختارهای مستحکم تر، اکتاوهای بیشتر و ولوم بیشتر بهبود پیدا کردند. کمپانی های ساخت پیانو مانند Broadwood سعی کردند با طراحی پیانوهای قدرتمندتر به بتهوون کمک کنند، چرا که این آهنگساز از ارکستراسیون های بزرگتر و پیچیده تری استفاده می کرد. بنابر نیاز موزیسین های مطرح قرن نوزدهم مانند شوپن و فرانتس لیست، ابداعات دیگری در پیانوها پدید آمد، مانند فریم یک تکه ی چدنی، سیم های فولادی بهبود یافته، اسکیل over-strung، اکشن دابل اسکیپمنت و بسیاری موارد دیگر. تا سال 1900، گرند پیانوی آکوستیک مدرنی که ما امروزه از آن استفاده می کنیم تقریبا به بازار عرضه شده بود. در سال 1902، یاماها اولین گرند پیانوی خود را معرفی کرد. امروزه پیانوهای یاماها در سبک های بسیار متنوعی مانند راک، جز، پاپ و کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند و آرتیست های مختلفی مثل چیک کوریا، پاول مک کارتنی، الیشا کیز و التون جان از پیانوهای این برند استفاده می کنند. پیانیست مطرح کلاسیک، گلن گود، آخرین آثارش را روی یک Yamaha CF II ساخت. گرند پیانوهای یاماها معمولا در استودیوهای سطح بالای دنیا دیده می شوند. گرند پیانوی آکوستیک، سازی پیچیده است و پیش از خرید آن باید فاکتورهای زیادی را مورد توجه قرار داد.

آپرایت پیانو

با آپرایت پیانوها یا کنسول پیانوها که حجم کمی دارند، می توانید صدای غنی و تجربه ی اجرا با پیانوهای آکوستیک را به خانه و آموزشگاه بیاورید. آپرایت پیانو که یک ساز کاملا آکوستیک است، کاراکتر تُنالی فوق العاده طبیعی دارد که نمی شود آن را به صورت دیجیتالی ایجاد کرد. صدای آپرایت پیانو در تمام جهات پخش می شود و فضای اتاق را از تُن صدای واقعی یک پیانو پر می کند. این نوع پیانو که برای افرادی که به تازگی کار با پیانو را آغاز کرده اند ایده آل است، محدوده ای هفت اکتاوی را پوشش می دهد؛ آپرایت پیانو می تواند تمام نت هایی که یک ارکستر سمفونیک قادر به ایجاد آن است را تولید کند. همچنین پیانیست های حرفه ای هم می توانند از آپرایت پیانو و صدای ارگانیک و حس اجرایی طبیعی آن بهره ببرند.

آپرایت پیانوی آکوستیک مدرن تاریخچه ی جالبی دارد. برخی از طراحان پیانوی قرن نوزدهم میلادی، در جستجوی کم کردن حجم پیانو تصمیم گرفتند گرند پیانوها را تغییر دهند؛ آن ها با ایجاد تغییراتی در اکشن پیانو موفق به تولید بوک کیس پیانوها یا پیانوهای کتابخانه ای شدند. در آن دوره حتی پیانوهایی با شکل های عجیب مانند پیانوهای هرمی یا پیانوهایی با شکل ساز چنگ طراحی شد. از آنجایی که این طراحی های خیالی هیچوقت مورد اقبال قرار نگرفتند، طراحان پیانو تصمیم گرفتند از ابعاد استانداردی برای کابینت پیانوهای آپرایت، استودیویی، کنسول و اسپینت استفاده کنند.

تا سال 1900، چیزی که امروزه ما به عنوان آپرایت پیانو می شناسیم تقریبا به بازار عرضه شده بود. در سال 1900، یاماها اولین آپرایت پیانوی خود را معرفی کرد. امروزه پیانوهای یاماها در سبک های بسیار متنوعی مانند راک، جز، پاپ و کلاسیک مورد استفاده ی آرتیست های مختلفی مثل چیک کوریا، پاول مک کارتنی، الیشا کیز و التون جان قرار گرفته اند. پیانیست مطرح کلاسیک، گلن گود، آخرین آثارش را روی یک Yamaha CF II ساخت. پیانوهای یاماها معمولا در استودیوهای سطح بالای دنیا دیده می شوند.

 طبقه بندی تمهای موسیقی:

تمهای موسیقی به پنج دسته تمهای شیدایی،حزین،هیجانی ،شاد و فرحبخش و آرامبخش تقسیم می شوند.

1-تمهای شیدایی: واژه شیدا در روانشناسی معرف سرخوشی و شور و نشاط بیش از حد است.سر خوشی،هیجان بخشی احساس مدهوشی از خصوصیلت تمهای شیدایی است.جنبه مدهوشی و جذبه آن آرامبخش افراد بی قرار و شیداست.

بعضی از چهار مضرابها و ضربیهای موسیقی ایرانی استعداد القاء چنین حالتی را به خوبی دارا هستند.افراد مستعد با شنیدن چنین تمهایی احساس سر خوشی و وجد می یابند.شیدا صفتان اغلب با سیر در این تمها احساس نشاط ، تخیل و حالت جذبه پیدا می کنند.از تمهای شیدایی می توان برای تحریک خلق های خموده استفاده کرد.

2-تمهای حزین: لحن تمهای حزین غم انگیز است و شکوه و شکایت دارد و در شنونده احشاش ناکامی را تداعی می کند. این تمها بر انتقال دهنده های عصبیافراد مستعد تاثیر میکند و باعث کاهش ترشح واسطه های شیمیایی در مغز شده که در نتیجه ء انباشته شدن این عناصر حیاتی،حزن و اندوه احساس می گردد.

ارتعاشات این تم اغلب تداعی کننده خاطراتی از ناملایمات گذشته است.ملودیهایی که فواصل فشرده و نزدیک به هم و ریتم کند دارند،حزن را بهتر منتقل می سازند.تمهای حزین درحالت ملایم درد را تسکین می بخشند و در ایام سوگ و فراق تحمل تالمات را آسان تر می سازند.احساس ناکامی را تعدیل و غربت و تنهایی را از دل بیرون می کنند و انرژی و هیجان خون را تخلیه می سازند.

استفاده بیش از حد از این تم باعث رکود و کاهش انرژی شده و روحیه را خسته و حزین می سازد.بسیاری از نغمات حزین موسیقی مشرق زمین حاصل همدردی با با وقایع دشوار و گرفتاریهای اجتماعی مردم بوده و این قطعات تا حدودی تالمات مردم را تسکین داده است.

3-تمهای هیجانی: هیجان،واکنش انفعالی،شدید و فوری است که غالبا با تظاهرات بارز اعصاب خودکار و واکنشهای فیزیولوژیک توام است و میل به جنبش و حرکت را به وجود می آورد.از تمهای هیجانی می توان با ایجاد انرژی روانی،رغبت و انگیزه در کاهش حالات افسردگی و غمگینی بهره جست.

بعضی از سازندگان موسیقی از این گونه برای تحریک و تحرک بدنی سود می جویندکه مورد استقبال جوانان نیز قرار می گیرد.بسیاری از این تمها ملودی های زیبایی دارند که اگر با متانت ارائه شوند و ارکستراسیون (ساز آرائی) مناسبی پیدا نمایند اثرات ارزنده ای خواهند داشت.

 4-تمهای شاد و فرحبخش: تمهایی هستند که شادمانی و نشاط را توام با آرامش و متانت منتقل می سازند.این تمها باعث انبساط خاطر و سرزندگی می شوند.تمهای فرحبخش احساس سرزندگی و شادمانی را برای کار و فعالیت افزایش می دهند.برای تقویت روحیه افراد یک اجتماع و سرزندگی و نشاط آنها مخصوصا کودکان و نوجوانان تمهای شاد و فرحبخش بسیار مفید و سازنده هستند.

 5-تمهای آرامبخش: تمهای مطبوعی هستند که نه تحریک کننده ،نه غم انگیز،نه هیجانی و نه وجد آورند.متن ملایم و یکنواخت ارتعاشات آنها احساس آرامش را منتقل می کند.تمهای آرامبخش به خاطر ریتم ملایم در فواصل وسیع و ارتعاشات موافق آن با استعداد مغز باعث احساس ملایمت و آرامش می شود.استفاده از این تمها برای آرامش و تمرکز،بسیار مناسب است.این تمها توازن عواطف،تعادل تخیل و وحدت فرآیندهای ذهنی را تقویت می کنند و از آنها می توان در کاهش بسیاری از تنش ها استفاده کرد. موسیقی همچون دارو هر حالت روانی دارای ارتعاشات موجی خاصی است که بر حسب میزان و شدت آن احساس به وجود می آید.اصوات موسیقی می توانند ارتعاشات متنوعی ایجاد کنند و بر ترشحات و ارتعاشات سلولهای عصبی تاثیر بگذارند.همانطور که در تاثیر دارو و میزان و ترکیب عناصر اهمیت دارد، در موسیقی نیز نوع ارتعاش و میزان آن در تناسب با حالات روانی مطرح است.با پیشرفت بشر در علوم پزشکی و کامپیوتر ، تاثیر ارتعاش موسیقی بر بدن و سلولهای مغز قابل بررسی است.بررسی تغییرات حاصله کمک می کندتا ملودیهای خاص برای ایجاد احساسات مختلف پیش بینی شود.

تاثير موسيقی بر مغز

تاثير موسيقی بر مغز:از ده سال پيش تاكنون گروههاي تحقيقي متعددي در سراسر جهان تأثير موسيقي بر مغز انسان را مورد بررسي قرار داده و با مقايسه مغز نوازندگان و افراد عادي به نتايج شگفتآوري دست يافتهاند. تغييرپذيري ساختار و شكل مغز كودكان و حتي بزرگسالان با كمك صوت و ريتم از مهمترين اين يافته هاست.البته نوع موسيقي در اين مورد نقش بسيار مهمي دارد.موسيقي كلاسيك موجب برانگيختن و فعاليت همة قسمتهاي مغز مي‌شود درحالي‌كه موسيقي پاپ كمتر چنين تأثيري را داراست.به ويژه در مغز نوازندگان حرفه‌اي به‌دليل شروع زودهنگام و طولاني‌مدت فعاليتهاي موسيقايي ويژگيهاي آناتومي خاصي ديده مي‌شود.معاينات و بررسيهاي متعدد(1) از مغز نوازندگان حرفه‌اي نشان مي‌دهد كه ماده خاكستري مخچه و ناحيه شنوايي مغز آنان نسبت به افراد غير موزيسين بيشتر است. در مغز نوازندگان سازهاي زهي و پيانو هم بخشهايي كه مسئول كنترل حركات دست هستند 40 درصد رشد بيشتري دارند. همچنين جسم پينه‌اي(2) مغز نوازندگاني كه قبل از سن 7 سالگي شروع به فراگيري ساز نموده‌اند بزرگ‌تر از سايرين است. از اين رو بين دو نيم‌كره و بخشهاي مختلف مغز آنان ارتباط و هماهنگي بيشتر و بهتري برقرار مي‌شود.هر يك از دو نيم‌كره مغز وظايف متفاوتي بر عهده دارد. نيم‌كره چپ مسئول تجزيه و تحليل مسائل و مركز تعليم است و نيم‌كره راست احساسات، تخيلات و قدرت ابتكار را هدايت مي‌كند. براي استفاده از كل پتانسيل مغز مي‌بايست هر دو نيم‌كره با هم هماهنگ باشند.

بر اساس تحقيقي(3) كه توسط آلتن مولر(4) از انستيتو پزشكي و فيزيولوژي موسيقي در هانوفر و مارك بانگرت(5) از دانشكده پزشكي دانشگاه هاروارد انجام گرفته است، بخش شنوايي و بخشهاي حركتي مغز نوازندگان پيانو كاملا‌ً با يكديگر مرتبط‌اند به‌طوري‌كه تحريك يكي از اين دو بخش موجب برانگيختن ديگري مي‌شود. اسكنهاي متعدد و الكترو انسفا لوگرافي (EEG) از مغز نوازندگان حرفه‌اي پيانو نشان مي‌دهد كه تنها حركت دست نوازنده بر روي كلاويه‌ها موجب فعال شدن ناحيه شنوايي مغز مي‌گردد و بالعكس شنيدن قطعات موسيقي باعث تحريك قسمتهاي حركتي مي‌شود.حتي انگشتان دست برخي از نوازندگان با شنيدن ملوديهاي خاصي بي‌اراده حركت مي‌كند. بين اين دو ناحيه از مغز نوازندگان مبتدي هم در اولين جلسه و پس از 10 دقيقه تمرين ارتباط موقتي ايجاد مي‌شود كه با افزايش تعداد جلسات تثبيت مي‌گردد. البته هنوز به‌طور قطعي مشخص نيست كه آيا تمرينات موسيقي عامل ايجاد اين ويژگيهاست و يا اينكه ساختار مغز نوازندگان از هنگام تولد با ديگران متفاوت است و اين تفاوتها زمينه موفقيت آنان در موسيقي را فراهم مي‌سازد.تمرينات موسيقي همچون نيروي بازدارنده‌اي مانع از بين رفتن سلولهاي عصبي در سنين بالا مي‌شود. حتي اگر فردي تازه در سن 85 سالگي شروع به فراگيري ساز نمايد سلولهاي مغز او ترميم و بازسازي مي‌شود و قدرت حافظه و استنتاجش افزايش مي‌يابد.در تحقيقي به منظور بررسي اثرات موسيقي بر مغز و رد اين فرضيه كه نه موسيقي بلكه خانواده و محيط رشد كودك موجب افزايش كارآيي مغز و ضريب هوشي مي‌شود، كودكاني از محلات فقيرنشين برلين و از خانواده‌هايي بدون پيشينه فرهنگي غني مدت شش سال به طور منظم و مداوم در مدرسه تحت آموزش موسيقي قرار گرفتند. در لس‌آنجلس نيز در دانشگاه كاليفرنيا تحقيقي مشابه انجام گرفت. نتايج هر دو بررسي تأثير مثبت موسيقي بر مؤلفه‌هاي ضريب هوشي و قدرت تخيل فضايي‌ ـ زماني انسان را تأييد نمود. در آزمايشي ديگر در دانشگاه هنگ كنگ‌(6)، 45 نوازنده اركستر بين سنين 6 تا 15 سال از لحاظ قدرت حافظه و به يادسپاري كلمات مورد بررسي قرار گرفتند. محققين پي بردند كه كودكان نوازنده نسبت به هم‌سالان غير نوازنده خود به مراتب لغات بيشتري را به خاطر مي‌سپارند و هر قدر زمان عضويت آنان در اركستر بيشتر است در اين زمينه موفق‌ترند.پس از يك‌سال با انجام مجدد اين آزمايش مشخص شد كه توانمندي حافظه كودكاني كه هنوز نوازنده اركستر هستند نسبت به سال گذشته افزايش يافته است درحالي‌كه حافظه كساني كه از اركستر جدا شده‌اند در همان سطح باقي مانده است.آموزش موسيقي و نوازندگي همچنين موجب افزايش پشتكار و قدرت تمركز شخص و پيگيري اهداف درازمدت مي‌گردد. نوازندگي گروهي هم انعطاف‌پذيري، ثبات احساسي و افزايش قابليتهاي اجتماعي را به همراه دارد.سال 1992 پرفسور هانس گونتر باستيان(7) به همراه گروهي از دانشمندان 180 دانش‌آموز بين سنين 6 تا 12 سال را در مدارس ابتدايي برلين به مدت شش سال تحت نظر قرار دادند. آنها پي بردند كه كودكان نوازنده به‌خصوص كساني كه قبل از سن 8 سالگي شروع به فراگيري ساز نموده‌اند باهو‌ش‌تر و واقع‌بين‌تر از ديگران‌اند و اعتماد‌به‌نفس و قدرت سازگاري بيشتري دارند. اين دانش‌آموزان در دروس جغرافي، انگليسي، آلماني و رياضي نمرات بهتري كسب نمودند.

پي‌نوشت‌ها:

1) Dr. Cristian Gaser
از دانشگاه Friedrich- Schiller Jena و Prof. Dr. Gottfried Schlaugاز دانشكده پزشكي هاروارد تحقيق و مقايسه‌اي بر روي مغز نوازندگان حرفه‌اي، غير‌حرفه‌اي و افراد عادي انجام داده‌اند كه نتايج اين تحقيق در مجله تخصصي “Journal of Neuro Science” شماره اكتبر 2003 به چاپ رسيده است.
2) رشته عصبي ضخيمي كه نيم‌كره راست مغز را به نيم‌كره چپ به‌ويژه قسمتهايي در نيم‌كره چپ كه مسئول برنامه‌ريزي و اجراي اعمال هستند متصل مي‌كند.
3) گزارش اين تحقيق اكتبر 2003 در مجله “BMC Neuro Science” به چاپ رسيده است.
4) Ecart Alten müller
5) Marc Bangret
6) گزارش اين بررسي در شماره 17 مجله تخصصي “Neuro Psychology” به چاپ رسيده است.
7) Hans Günther Bastian

منبع:ماهنامه موسيقی مقام

پیانو دیجیتال را از اینجا بخرید

پخش کننده انواع پیانو؛ الکترونیک با بهترین قیمت پیانو می باشد. برندهای معتبری چون پیانو دیجیتال یاماها، پیانو رولند، پیانو کاوایی، مدلی، دایناتون، برگمولر، کاسیو، کورزول در رنگ ها و مدل های متنوع برای تمام سلیقه ها موجود است.

برای خرید و سفارش : 09168440604 – پیام وانساپ  09166412102  پاسخگو هستیم .

جدیدترین مدل های پیانو دیجیتال ساده و حرفه ای یاماها، رولند، کورزویل، کاسیو، کرگ، برگمولر، دایناتون، اورلا و پرل ریور با قیمت مناسب

The latest models of simple and professional digital pianos from Yamaha, Roland, Kurzweil, Casio, Craig,

Bergmoeller, Dynaton, Orla and Pearl River at reasonable prices

درباره مدیر مسئول

x

همچنین ببینید

شوش را بشناسیم

شهر شوش در کنار رودخانه شاوور، در قسمت غربی جاده ترانزیت تهران- ...

WhatsApp chat