خانه / اقتصادی و اجتماعی / اقتصاد / ساختار دونیت در رسانه
شوش دانیال

ساختار دونیت در رسانه

«دونیت»، یکی از راه‌های تامین مالی بخشی از موسسات است؛ موسساتی که نتیجه‌ی کارشان به نفع خیر عمومی است ولی با آن فعالیت امکان درآمدزایی ندارند یا هزینه‌هایشان بیشتر از درآمدشان است.

معادل فارسی Donation، هبه، اهدا کردن یا اعانه است. خیریه‌ها، بخشی از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی رسانه‌ها که محصول یا خدمات آنها به خیر عمومی می‌انجامد، از امکان جلب حمایت مالی طرفداران و حامیان خود استفاده می‌کنند؛ هر چند چنین شیوه‌ای در ایران کمتر شناخته شده و گسترش چندانی ندارد.

آنها که از طریق دونیت حمایت جلب کرده‌اند، به این تجربه رسیده‌اند که باید شفافیت مالی خود را بالا ببرند و مخاطبانشان را در جریان درآمد و هزینه‌ها قرار دهند.

کمک‌های مالی (دونیت) و تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ) : یک فرصت نوظهور؟

نیک نیومن، همکار ارشد تحقیقات در موسسه مطالعات روزنامه‌نگاری رویترز در مقاله‌ای در سایت Digital News Report، نشریه‌ی تحقیقاتی موسسه رویترز برای مطالعه روزنامه نگاری در دانشگاه آکسفورد به موضوع دونیت و کراودفاندینگ در حوزه‌ی رسانه‌ها پرداخته است.

متن یادداشت او را که انصاف نیوز آن را ترجمه کرده در زیر می‌خوانید:نیک نیومن

[رسانه‌ها در] برخی از کشورها پیشرفت چشمگیری در ترغیب مصرف‌کنندگان به پرداخت هزینه‌های اشتراک دیجیتال دارند، اما این مسئله برای کشورهایی که ثروت کمتری دارند، گروه‌های فقیرتر و انواع خاصی از محتوا که فقط از لحاظ دموکراتیک اهمیت دارند و ارزش تجاری کمتری دارند، چالش‌برانگیز است.

در این موارد، کمک‌های مالی (دونیت) می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های حفظ سازمان‌های خبری موجود و تامین اعتبار بنگاه‌های اقتصادی جدید مطرح شود. سازمان‌های خبری مانند گاردین در حال ایجاد کسب‌وکار آینده‌ی خود بر اساس عضویتِ مبتنی بر کمک‌های مالی هستند. در حالی که در برخی دیگر از کشورها نمونه‌های زیادی از شرکت‌های تازه‌تاسیس با کراودفاندینگ (تامین مالی جمعی) وجود دارد. ما در این نوشته به میزان گستردگی این رویکرد و محدودیت‌های آن در سراسر کشورها نگاه می‌کنیم. همچنین دلایل اینکه چرا امروز افراد بیشتری به سازمان‌های خبری کمک‌های مالی می‌کنند را با تمرکز بر ایالات متحده، اسپانیا و انگلیس بررسی می‌کنیم.

تامین مالی جمعی (به انگلیسی: Crowdfunding) جمع آوری سرمایه‌های خرد برای حمایت از ایده‌های خلاق و فراهم کردن بودجه‌ی موردنظر آنها از طریق ابزارهای اینترنتی که در این روش جمعی از افراد با سرمایه‌های خرد و کلان به حمایت از ایده‌های خلاقانه می‌پردازند و سرمایه مورد نیاز آنها را تامین می‌کنند. تأمین مالی جمعی برای اهداف متنوعی نظیر خیریه تا ساخت فیلم سینمایی، و حمایت برای توسعه و راه اندازی کسب و کار های کوچک کاربرد دارد. انواع تامین مالی جمعی:‌ تامین مالی مبتنی بر پاداش، تامین مالی مبتنی بر واگذاری سهام، تامین مالی مبتنی بر اهدا، تامین مالی مبتنی بر قرض.

ما را پشتیبانی کنید

حمایت مالی از آوای شوش
x

همچنین ببینید

تحولات افغانستان

طالبان(فشن سیاسی غرب) هرگز برای ایران و ایرانیان قابل اعتماد نبوده، و نخواهند بود.

WhatsApp chat