خانه / اقتصادی و اجتماعی / اهمیت بسته بندي بر افزایش فروش و کاهش ضایعات خرما
  • کتابخانه الکترونیک

    منابع تحقیق، مقاله، کتاب، مجله، آمار ، روش تحقیق و..... جهت فیش برداری محققان، پژوهشگران و منابع ماخذه مورد نیاز دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه

  • خدمات کشاروزی

    خدمات و فروشگاه کشاورزی : ماشین آلات - تجهیزات - نهاده - کود - سم و مجموعه طرح ها ، آموزش و پژوهش های مورد نیاز کشاورزان، دامداران و باغدارن Agricultural services Avai Susa base Plans, services required by farmers and gardeners

  • خدمات گردشگری

    خدمات گردشگری و مسافرتی پایگاه آوای شوش مجموعه طرح ها ، خدمات مورد نیاز گردشگری و روستا گردی Tourist services Avai Susa base Collection of plans, services needed for tourism and rural tourism

  • خدمات کارآفرینی

    طرح های کارآفرینی : مجموعه طرح ها ، مدل ، پروژه ، نوآوری ، تکنولوژی و محتوا ی مورد نیاز راه اندازی و تاسیس کسب و کار و کارآفرینی Entrepreneurial Plans for Avaye Susa Base Collection of designs, models, projects, innovations, technology and content needed to set up and establish a business and entrepreneurship

  • خدمات کسب و کار

    کسب و کار پایگاه آوای شوش مجموعه طرح ، ایده ، پروژه ، نوآوری ، تکنولوژی و محتوا ی مورد نیاز صنایع کوچک و متوسط Avaye Shush Business Design, idea, project, innovation, technology and content requirements for small and medium industries

اهمیت بسته بندي بر افزایش فروش و کاهش ضایعات خرما

مواد زيستي (biological materials) كه بيشتر مواد غذايي از آن مشتق مي شوند در صورت وجود فرصت كافي، بويژه وقتي كه در شرايط نا مطلوب قرار گيرند، فاسد مي شوند. فساد در اصل ناشي از تخريب ميكربي و يا واكنشهاي شيميايي است كه موجب تغييراتي در محصول مي شود و ممكن است كيفيت آن را كاهش داده و خطر بالقوه اي براي سلامتي گردد و سرانجام به زيان اقتصادي قابل توجهي منتهي شود. يكي از راهكارهاي مهم در به حداقل رساندن فساد مواد غذايي، استفاده از بسته بندي صحيح و متناسب با محصول در تمامي مراحل توليد ماده غذايي است. در حقيقت بسته بندي نظام بهم          پيوسته اي از آماده سازي كالا براي حمل و نقل، توزيع، نگهداري، فروش و مصرف نهايي آن مي باشد. در جايي كه روشهاي بسته بندي ضعيف باشد يا وجود نداشته باشد، مقادير زيادي از غذا و كالاهاي ديگر از بين خواهد رفت. اگر سطح بسته بندي (چه كمي و چه كيفي) افزايش يابد، اتلاف غذا كمتر خواهد بود. علاوه بر اين، هر بسته بندي اصولي، جذاب و قابل رقابت در بازار، ارزش افزوده قابل توجهي در پي خواهد داشت. چرا كه بسته بندي قابل رقابت با ديگر كشورها، باعث حضور موفق در بازار جهاني خواهد بود و به تامين منافع ملي كشور كمك خواهد كرد و حضور نداشتن در بازارهاي جهاني و انزواطلبي تهديدي براي امنيت كشور و نوسازي اقتصادي خواهد بود. مي توان گفت زبان توليد،بسته بندي وارايه كالا با شكل مناسب دربازار است.لزوم نگرش سيستماتيك به صنايع بسته بندي ،امروز بسيار بيشتر از گذشته احساس مي شود.تنگناهاي اقتصادي موجودوكاهش نقدينگي وسرمايه درگردش واحدهاي توليدي،كاهش منابع تامين كننده در آمدهاي مالي همه وهمه اهميت نقش صنعت بسته بندي ولزوم نگرش مديريتي وسيستماتيك رابيشتر ايجاب مي كند.درجهان امروز محصولات بسته بندي شده داراي ويژگيهاي كاملا شناخته شده است ،امامتاسفانه هنوز نقش اقتصادي ،اجتماعي بسته بندي از سوي بسياري از توليد كنندگان كشور به درستي درك نشده است وآگاهي لازم نسبت به آن به عنوان يك ابزار بازاريابي در بازارهاي داخلي وخارجي وجودندارد. كيفيت بسته بندي ايران نسبت به بسته بنديهاي  خارجي درسطح بسيار پاييني قراردارد.باتمام اهميتي كه بسته بندي دارد وپيوسته توسط مسئولان به آن اشاره مي شود،بسته بندي هنوز هويت صنفي يا صنعتي پيدانكرده وواحدهاي توليدي همچنان براي پيداكردن يك روش يايك ماشين بسته بندي مناسب محصول خود سردرگم هستند.دراين رابطه مي توان به فقدان بسته بندي مناسب درمورد برخي كالاهاي صادراتي مانند زعفران اشاره نمود كه عموما به صورت فله اي صادر مي شود.درپاره اي ازموارد بسته بندي بعضي ازمحموله هاي صادرشده به كشورهاي پيشرفته بدليل مغايرت  با قوانين مربوط به محيط زيست ،به خودداري واردكنندگان اين كشورها از تحويل گرفتن كالا منتهي شده است.درمواردي بدنبال بي توجهي توليد كنندگان وصادر كنندگان نسبت به استانداردهاوالزامات كشورهاي واردكننده ،كالاهاي  مزبورقابل قبول در آن كشورها محسوب نشده است دور ريخته ويا مرجوع شده اند. طراحي دربسته سعي دارد كيفيت كالا را به شكل دقيق تري به نظر مصرف كننده برساندتا علاوه بربرخورداري از اعتماد واطمينان بيشتر به سلامتي كالا،ايجاد جذابيت وگيرايي بالاتري نموده ومصرف كننده رامجبور به خريد نمايد.اين شكل طراحي امكان رقابت مطمئن كالا رادر بازارهاي رقابتي به راحتي فراهم مي سازد.هنگام طراحي سهولت جابجايي يا مصرف،مسايل مرتبط با با حمل ونقل وانبار كردن كالا نيز مورد بحث قرار مي گيرد.بسته بندي مناسب نقش عمده اي درموفقيت محصول دارد.طراحي موفق بسته بندي محصول مستلزم تخصصهاي مختلف درزمينه  تحقيقات علمي،روانشناسي ،هنر وطراحي است.رنگ آميزي وطراحي بسته بندي متناسب با سليقه بخشهاي مختلف بازار موجب جلب تقاضاي بيشتر براي محصول مي شود.

يكي از سياستهاي جدي دولتها در امر امنيت غذايي، كاهش ضايعات غذايي است و از طرف ديگر سازمان FAO راههايي را براي جلوگيري از ضايعات مواد غذايي به مسئولان كشاورزي و تأمين كنندگان موادغذايي دولتهاي عضو، ارائه داده است.

موضوع با اهميتي كه دولتمردان هر كشوري بايد درنظر بگيرند تعيين خط مشي كلان در رابطه با كاهش ضايعات مي باشد و بعد از تعيين خط مشي و سياست كلان بايستي مسئوليتها و وظايف، سازمانهاي خصوصي و دولتي مشخص و تعيين شود. در اين راستا بايد دو راه حل در نظر گرفته شود. راه حل اول مربوط به بالا بردن سطح آگاهي عمومي در كاهش ضايعات مواد غذایی از طريق روشهاي جلوگيري از ضايعات مي باشد. البته اين راه حل در روند درازمدت ثمردهي خواهد داشت. راه حل دوم مربوط به تدوين سياستها از طرف دولتها مي باشد. اجراي اين سياستهاي بعد از تدوين اثرگذاري سريعتري در كاهش ضايعات خواهد داشت. بطور مثال نقش بسته‌بندي بعنوان يكي از ابزارهاي مهم ارزيابي، سالهاست كه آشكار شده است و شركتهاي مختلف و همچنين دولتها، براي افزايش توان رقابت خود در بازارهاي بين المللي به آن توجه بسيار نموده‌اند. در اين مجموعه درسها، به اصول و مباني طراحي بسته‌بندي و همچنين عوامل مؤثر در موفقيت يك طرح و همچنين مواد و تكنولوژي‌هاي مربوط پرداخته شد. لازم به تذكر است كه محور درسها، بر اساس وجود يك وضعيت عادي در شرايط استاندارد جهاني بنا شده است. بدين نحو كه شرايط رقابت در بازار آزاد، و سيستم توزيع بصورت فروشگاههاي بزرگ (سوپر ماركت) در قيمت خرده فروشي مطرح بوده و بر خلاف وضعيت قبلي در كشور، كه هنگام مراجعه خريدار به فروشگاه، كالاي مورد نظر از فروشنده درخواست مي‌شود، در شراط فرضي، كالا، در قفسه‌هاي فروشگاه جاي گرفته و خريدار، در حين حركت در فروشگاه، محصول را مشاهده و اقدام به خريد مي‌نمايد و نفش فروشنده صرفاً بعنوان صندوقدار و همچنين خرده فروش حداكثر به اداي توضيحات در موارد استثنايي و به درخواست خريدار صورت مي‌گيرد. در اين حالت بسته‌بندي نقش معروف خود يعني فروشنده خاموش را بعهده دارد. در این پژوهش جهت پی بردن به اهمیت جایگاه بسته بندی در کاهش ضایعات محصولات غذایی  سوالاتی در زمینه طرح شده است که به انها پاسخ داده خواهد شد.

جهت دریافت تحقیق و مطالب کامل اینجا کلیک کنید

x

همچنین ببینید

شلختگی در تعهد به مسئولیت

شلختگی در تعهد به مسئولیت، آفت پیشرفت و چالش، توسعه پایدار شوش است .

WhatsApp chat