خانه / آموزش و پژوهش / تاثیر بازاریابی اینترنتی بر فروش محصولات

تاثیر بازاریابی اینترنتی بر فروش محصولات

بازاریابی اینترنتی چیست : به طور کلی واژه بازاریابی اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات، فروش کالا و خدمات اطلاق می گردد. این بازاریابی نوعاً بر اصل “پرداخت به ازای هر کلیک” استوار است و شامل آگهی های تبلیغاتی موجود در سایت ها، ایمیل هایی که برای معرفی محصولات ارسال میشود، آگهی های متحرک و جذاب گرافیکی، تبلیغ در موتورهای جستجو، تبلیغات در وبلاگهای مختلف و مقالات تبلیغاتی می باشد. بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که مدیریت اطلاعات، روابط عمومی، خدمات مشتریان و بخش فروش را در بر دارد. به طور کلی تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی از زمانی که دسترسی به اینترنت به صورت گسترده برای عموم مردم فراهم شد، رواج یافته است. در حال حاضر بیش از یک سوم مصرف کنندگان خانگی در آمریکا و بسیاری از نقاط اروپا که به شبکه اینترنت دسترسی دارند، خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. این روش برای شرکت هایی که مایلند فعالیت های از راه دور خود را گسترش دهند و اصطلاحا آنرا به تجارت آنلاین تبدیل نمایند نیز ثمربخش است.

نکات کلیدی بازاریابی الکترونیک : برای درک بهتر نکات کلیدی بازاریابی الکترونیک لازم است ارتباطات متقابل مشتری و سازمان به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. چرخه‌ی بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحله‌ی اصلی است:

1- تهیه و تدارک

2- ارتباط

3- نقل و انتقال

4- خدمات پس از فروش

 مرحله‌ي ارتباط با مشتری: مشتري ارزشمندترين اطلاعات را درباره‌ي محصولات و خدمات خريداري شده ارايه مي‌كند. بنابراين بايد او را با خدمات پس از فروش كه خواسته‌ها و نيازهايش را برآورده مي‌سازد، حمايت كرد. مرحله‌ي ارتباط دارای چهار زیر مجموعه است که حروف آغازين اين زيرمجموعه‌ها، كلمه‌ي AIDA را مي‌سازد؛ (Attention توجه – Information اطلاعات – Desire خواست و علاقه – Action عملکرد). ارتباط متقابل میان شما و مشتری در طول مرحله‌ي ارتباط باید بسیار نزدیک و صمیمی باشد. سازمان بايد در ابتدا نظر مشتريان را درباره‌ي محصولات و خدمات جديدي كه ارايه كرده است، جلب كند. تبليغ از طريق بنر وسيله‌اي مناسب براي جذب مشتريان است. براي موفقيت دراين روش بايد بنرهاي طراحي شده قدرت جلب نظر مشتري را داشته باشند. پس از اين مرحله، سازمان بايد اطلاعات مورد نياز را در اختيار مشتري قراردهد تا او نظرات خود را درمورد محصولات و خدمات ارايه شده مطرح كند. مشتري بايد قدرت انتخاب اطلاعات مورد نياز خود را از ميان عنوان‌هاي مختلف داشته باشد. شركت (سازمان) بايد براي خريد محصولات و خدمات جديد در مشتري انگيزه‌ي لازم را ايجاد كند. براي رسيدن به اين هدف مي‌توان از كليه‌ي امكانات رسانه‌اي موجود در اينترنت بهره جست.

فرآيندهاي بالا منجر به خريداري محصول يا سفارش خدمتي از سوي مشتري مي‌شود. آغاز حركت!

زماني‌كه مشتري تصميم به خريداري محصول (يا سفارش خدمتي) گرفت بايد ارتباط مستقيم ميان او و بخش فروش شركت برقرار شود. اگر دو مرحله اول با موفقيت پشت سر گذاشته شوند، مشتري محصول يا خدمتي را كه ارايه مي‌دهيد خريداري خواهد نمود. مرحله‌ي تحويل كالا (خدمات) نيز اهميت بسزايي درفرآيند بازاريابي شما دارد، (مطمئن‌ترين فرآيند براي پرداخت پول توسط خريدار و همچنين تحويل به موقع سفارش به مشتري). پس از فروش محصول (يا خدمات) نبايد فعاليت‌هاي بازاريابي قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش براي ايجاد ارتباط ميان مشتري و فروشنده است. جذب مشتري جديد مشكل‌تر و پرهزينه‌تر از نگه‌داري و حفظ مشتريان قبلي است. حفظ مشتري، نيازمند تلاش بيش‌تر نيروي انساني سازمان مربوط و توانمند كردن سيستم اطلاع‌رساني است. مشتري مهم‌ترين عامل در تبليغ خدمات و كالاي ارايه شده است و به همين دليل بايد از خدمات پس از فروش مناسبي بهره‌مند شود.

بازاريابي الكترونيك جایگزین بازاريابي سنتي: بازاريابي الكترونيك نمي‌تواند به طور كامل جاي‌گزين بازاريابي سنتي شود. اطلاعاتي كه ازطريق ارتباط با مشتري در مرحله‌ي خدمات پس از فروش جمع آوري مي‌شوند، باعث به وجود آمدن مرحله‌ي تهيه و تدارك مي‌شود. فرآيند بازاريابي الكترونيك تنها بر استفاده از امكانات اينترنت اصرار نمي‌ورزد و از همه‌ي روش‌هاي بازاريابي بهره‌برداري مي‌كند، اما امكاناتي را دراختيار ما مي‌گذارد كه بازاريابي سنتي فاقد آنهاست. به عنوان نمونه، روش بازاريابي تك به تك (one to one) و يا ارتباط مستقيم با مشتريان. در حقيقت بازاريابي سنتي و بازاريابي الكترونيك تكميل كننده‌ي يكديگر هستند و بازاريابي الكترونيك نمي‌تواند به طور كامل جاي‌گزين بازاريابي سنتي شود.

عوامل موفقيت در بازاريابي الكترونيك(BONI):

چهار عامل مهم در كسب موفقيت بازاريابي الكترونيك عبارت‌اند از:

1- سود رساني به مشتري .

2- توانايي ارايه‌ي خدمات و اطلاعات مورد نياز مشتري به صورت Online.

3- توانايي كنترل و هدايت وب سايت.

4- ايجاد يكپارچگي ميان فعاليت‌هاي بازاريابي الكترونيك با ساير فعاليت‌ها.

استفاده از روش‌هاي بازاريابي الكترونيك برقراري ارتباط ميان مشتري و سازمان را از طريق درك نيازهاي مشتريان و با وابسته كردن آن‌ها به محصولات و خدمات شركت، فراهم مي‌كند.

فعاليت‌هاي online برخط برای جذب مشتري: براي جذب مشتري بايد فعاليت‌هاي online شركت براي او سودآور باشد. همچنين بايد خدمات متنوعي به او ارايه شود. خدمات و تسهيلاتي كه باعث ايجاد انگيزه‌ي لازم در مشتري جهت خريد (در حال و آينده ) شود. بنابراين محتواي وب سايت و خدماتي كه در وب سايت ارائه مي‌شوند بايد خواسته‌ها و علايق شخصي مشتري را در نظر گرفته و حتا امكاناتي براي ايجاد بخش‌هاي شخصي براي او فراهم آورد (مانند خدماتي كه Yahoo ارايه مي‌دهد). شركت بايد خدمات منحصر به فردي ارايه دهد. خدماتي كه با ساير رقبا تفاوت داشته باشد. وب از امكانات مختلفي براي معرفي و برقراري ارتباطات online استفاده مي‌كند. هر وب سايت بايد تركيبي از اطلاعات مناسب، برقراري ارتباط آسان و مطمئن و انتقال اطلاعات مورد نياز مشتري را درخود داشته باشد. قرارگيري اين اطلاعات در اختيار مشتري موجب آگاه نمودن او مي‌شود. تبادل نظر مشتريان موجب ارتباط آنها با سايرين مي‌شود و اين امكان را به وجود مي آورد كه اطلاعات مورد نياز مشتريان در كنار هم قرار گيرد.بروز نمودن اطلاعات و خدمات وب سايت از اهميت بالايي برخوردار است. اطلاعات وب سايت بايد مختصر و مفيد باشند. صفحات وب بايد از ساختار مناسبي برخوردار و پيكربندي و كنترا صفحات با يكديگر تطابق داشته باشد. مساله مهم همكاري همه اعضاي شركت در فرآيند بازاريابي الكترونيك است، چرا كه رضايت مشتري بستگي به ميزان عملكرد همه اعضاي شركت به تعهدات‌شان دارد.

مطالعات و تحقيقات نشان مي دهد جوامع امروزي با بشر بدون ارتباطات نمي توانست تشكيل گردد، زيرا بدون تماس با هم و استفاده از تجربيات ديگران جامعه بشري مفهومي ندارد. تعليم و تربيت، تجارت، حكومت و خلاصه كليه اعمال بشر مستلزم ارتباط افراد با يكديگر است. منظور از ارتباطات فقط تبادل لغات و ثبت آنها نيست بلكه ابراز عقايد، تصورات، روش ها و خواسته هاي بشري است و اينها ممكن است به وسيله الفاظ و لغات ، نقاشي و ترسيم ها، موسيقي يا هر روش ديگري اظهار شود.     وقتي ارتباطات به صورت دسته جمعي صورت گيرد و يك يا چند نفر در يك زمان با عده زيادي تماس گيرند ،تبليغات ناميده مي شود و در اينجا تبليغاتي مورد بحث است كه مستلزم مخارجي مي باشد. در واقع در هر كجاكه مفاهيم رقابت و قدرت گزينش براي جامعه و عناصر آن امكان پذير باشد مي توان ادعا كرد كه تبليغات نقش بسزايي در ايجاد انديشه هاي جهت دار دارد كه با رفتار مشهود جلوه مي نمايد. از دير باز بدليل شرايط اقليمي جامعه ايراني و در دسترس بودن محصولات لبني براي اغلب مردم از جمله كشاورزان و دامداران ، به عنوان شغل و حتي مردمي كه داراي ديگر مشاغل بوده و پرورش دام را به عنوان رفع نياز خانواده خود تلقي مي نمودند از يك سو و ارزش غذائي اين محصولات به عنوان مفيدترين و مقوي ترين محصولات در دسترس از سوي ديگر ، سبب شد صنعت لبنيات در جامعه ايراني به عنوان يك فرهنگ عمومي، داراي جايگاه ويژه اي باشد و به هرشكل ممكن چه سنتي و چه پيشرفته ، بازار عظيم خود را حفظ نمايد.از طرف ديگر ماهيت پوياي محيط اين صنعت شامل رقابت جهاني و نيز علمي شدن شيوه ها و روشهاي تكنيكي توليد اين محصولات ايجاب مي كند كه به طور سازمان يافته به دنبال ساختاري باشيم تا بتوانيم نسبت به آنچه در محيط اتفاق مي افتد اطلاعات كافي داشته و به سرعت و به دقت به تغييرات مورد نياز اين بازار و محيط پيرامون آن پاسخ دهيم . اين فرايند نظارت و بررسي محيط (جمع آوري ، تبديل و تحليل اطلاعات محيط داخلي و خارجي بازار فرآورده هاي لبني ) يك بخش عمده و مهم از سيستم اطلاعات جامع مربوطه مي باشد ، كه در صورت به كارگيري صحيح آن ، سطوح كارائي و اثربخشي بازار اين محصولات افزايش خواهد يافت. و متوليان امر خواهند توانست همپا با تحولات ايجاد شده در ديگر كشورها، با ايجاد يكپارچگي در شبكه عظيم صنعت فرآورده هاي لبني ، خلاء موجود در تعاملات اين بازار را به سرعت جبران و موجبات تحولي چشمگير و بهره مندي بيشتر از عايدات اين بازار را در داخل و خارج فراهم كنند. در اين راستا شركت پگاه خوزستان به عنوان يك شركت پيشرو و با سابقه ، هدايت اين امر را به صورت علمي و سيستماتيك دنبال و آينده روشني در بازار داخلي و خارجي را برنامه ريزي كرده است .شركت پگاه خوزستان  از جمله شركت هايي است كه در جهت افزايش ميزان فروش محصولات، اگاهي مصرف كنندگان و نيز معرفي محصولات جديد خود، از ابزار تبليغات  بهره گرفته است اما در حيطه بازاريابي الكترونيك  و استفاده از اينترنت فعاليت محسوسي مشاهده نميشود

جهت دریافت تحقیق و مطالب کامل اینجا کلیک کنید

x

همچنین ببینید

شلختگی در تعهد به مسئولیت

شلختگی در تعهد به مسئولیت، آفت پیشرفت و چالش، توسعه پایدار شوش است .

WhatsApp chat