خانه » تاریخ و فرهنگ » رویداد و مناسبت » شبنم قربان تا باران غدیر
فروش محصولات و تولیدات شما
امام علی (ع)
نهج البلاغه

شبنم قربان تا باران غدیر

توالی دو عید بزرگ قربان و غدیر، موعظه و عبرتی عظیم در دل خود نهفته دارد. قربان نیامد تا برای ما داستان و حکایتی باشد و بس. ماجرای دو مرد اهل یقین، ابراهیم و اسماعیل را شنیدیم تا تجلّی گاه آن را در وجود خویش بیابیم. ابراهیم خلیل و فرزندش آنچنان مجذوب خواست و اراده الهی هستند که دیگر جایی برای «خود» نمی مانَد. بارالها! امر، امر توست و ما بندگان تسلیم و مطیع امر تو.

ای انسان! چه هم عصر ابراهیم خلیل باشی و چه در عصر پیامبر خاتم و چه در هزاره سوم پس از میلاد مسیح تنفّس کنی، بدان که راه تو به سوی جاودانگی، از ذبح نفس و خواهشهای نفسانی می گذرد و اگر گام اول را محکم و درست برنداری، تا ثُریّا می رود دیوار کج!

غدیر خم

   در هجدهم ذی الحجّه سال حجّه الوداع، دهها هزار انسان به چشم خود دیدند که نبیّ گرامی، دست برادرش، علی علیه السلام را به عنوان جانشینِ پس از خویش بلند کرد و پس از آن، همگان به مولا شادباش گفتند. هفتاد روز بعد، پیامبر دیده از جهان فرو بسته، به معراج عند الرّب می رود. از دهها هزار شاهد ماجرای غدیر، اگر به انگشت شماره کنی، کسانی که هنوز بر سرِ عهد خود استوار مانده اند، از شماره انگشتان دو دست تجاوز نمی کنند. آیا حافظه ها هفتاد روز قبل و آن اتفاق عظیم را به یاد ندارند؟! نه؛ آن کس که در روز قربان، هوای دل را به قربانگاه معبود نبَرد و گرفتار «خود» باقی بماند، نمی تواند در روزی چون غدیر، ولایت پذیر باشد. تا بر خود قدم ننهی، قدم نهادن به کوی دوست ناممکن است: یک قدم بر خویشتن نِه؛ وآن دگر در کوی دوست.

آنچه سلمان و ابوذر و دیگر نوادر آن عصر را در حفظ خاطره غدیر خُم یاری کرد، این بود که سیم خاردارهای نفس را در عید أضحی، پاره پاره کرده بودند…

برادر! قربان، مقدّمه غدیر است و آن کس که قربان را درک نکرده است، چگونه می خواهد جان خود را از خُمِ غدیر، سیراب گرداند؟    

عید غدیر

روز غدیر در واقع عید آل محمد علیهم السلام و روز جشن اهل بیت است، و به همین علت تأکید خاصی از سوی ائمه علیهم السلام بر جشن گرفتن و اظهار شادی در این روز وارد شده است.

شخصی یهودی که در مجلس عمر حاضر بود گفت: اگر آیه «الْیَوْمَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ …» که در روز غدیر نازل شده است در امت ما نازل شده بود، ما روز نزول آن را عید می گرفتیم.

بدون شک عید گرفتن غدیر به معنای زنده نگه داشتن آن روز تاریخی در دل های شیعیان و یادآوری محتوای آن است.

گرامی داشتِ یادبود غدیر

گرامی داشتِ یادبود سالانه غدیر، تجدید خاطره آن و بیعت مجدد با امیرالمؤمنین علیه السلام است، که از زمان ائمه علیهم السلام تا کنون همواره برگزار شده است. سالانه هزاران نفر در شب و روز غدیر در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام حضور یافته اند و بَندِ رِقّیَّتِ او را زینت گردن خود ساخته اند و به صاحب اختیاری مطلق او بر همه هستی شان بالیده و این را به مانند بیعت با فرزندش حضرت قائم آل محمدعجل اللّه فرجه تلقی کرده اند.

زیارت مفصل غدیر یادگار امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام در سالی که مُعْتَصِم عباسی آن حضرت را از مدینه به سامرا تبعید کرد، در روز غدیر به نجف آمدند و در حرم جدشان امیرالمؤمنین علیه السلام حضور یافتند و زیارت مفصلی خطاب به آن حضرت انشا فرمودند. این زیارت دوره کاملی از عقاید شیعه و منشور ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و فضایل و سوابق و محنت های آن حضرت است.

جشن امام رضا علیه السلام در روز غدیر

امام رضا علیه السلام در روز غدیری روزه گرفتند و برای افطار عده ای را دعوت کردند، و برای آنان سخنان مفصلی درباره غدیر فرمودند و به منازل آنان هدایایی فرستادند.

دعا، تجدید پیمان و بیعت

دعاهای مختصر و مفصلی برای روز غدیر وارد شده که غدیریان با خواندن آنها به نوعی با خدا و رسول و ائمه علیهم السلام تجدید پیمان می کنند. خواندن این متون نورانی را می توان به مثابه «بیعت» و «تجدید بیعت» برای کسانی به حساب آورد که در غدیر حاضر نبوده اند و پس از قرن ها آرزوی حضور در آن مراسم با شکوه را داشته اند.

مضامین والای این دعاها، در قالب شکرگزاری و اظهار عقاید شیعه درباره ولایت اهل بیت علیهم السلام و دعا برای آینده است.

دعاهای غدیری

مضامین بعضی از دعاهای روز غدیر که در کتاب های ادعیه آمده چنین است:

سپاس خدای را که فضیلتِ این روز را به ما شناسانید و حرمت آن را بما فهمانید، و با معرفتِ آن به ما شرافت داد.

ـ خداوندا، ما ندایِ منادیِ ایمان را اجابت کردیم. که آن منادی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بود و ندایِ او ولایت بود.

حکمت های نهج البلاغه اخلاقى، اجتماعى:

 ۲۰)  قَالَ علی (ع) :  أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ- فَمَا یَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ یَدُ اللَّهِ بِیَدِهِ یَرْفَعُهُ

درود خدا بر او، فرمود: از لغزش جوانمردان درگذرید، زیرا جوانمردى نمى‏لغزد جز آن که دست خدا او را بلند مرتبه مى‏سازد.

مجموعه حکمت های نهج البلاغه

مرکز تجارت الکترونیک شوش

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

x

شاید بپسندید

  Ordinances of Signing Sentences in Law and Fiqh

احکام تاسیسی و امضایی و قلمرو آنها

تعریف احکام تاسیسی و امضایی و تفاوت این دو قلمروه و کاربردآنها

توزیع درآمد

جایگاه قرض‌الحسنه در نظام اقتصادی اسلام

قرض‌الحسنه ابزاری مناسب در نظام اقتصادی اسلام جهت از بین بردن فقر در جامعه اسلامی

حقوق ایران و فقه اسلامی

بررسی تطبیقی نفقه اقارب در حقوق ایران و فقه اسلامی

نفقه اقارب ناظر به آینده است در پرداخت نفقه تمکن مالی منفق(نفقه دهنده) شرط است