خانه » آموزش و پژوهش » چرا تنبیه بدنی؟
چرا تنبیه بدنی؟
چرا تنبیه بدنی؟

چرا تنبیه بدنی؟

امام علی(ع) تنبیه غیربدنی را در مواقعی لازم دانسته‌اند و در جواب مردی که از فرزند خود به حضرت شکایت می‌کرد، فرمودند: فرزندت را نزن و برای ادب کردنش از او قهر کن، ولی مواظب باش قهرت طول نکشد و هر چه زودتر با او آشتی کن. در روش تربیتی اسلام محبت، رحمت، احترام، عفو و بخشش همیشه مطلوب است و تندی و عتاب و خطاب و غضب نسبت به کودک نه تنها مطلوب نیست بلکه نهی هم شده است.

یکی از معضلات سیستم آموزش و پرورش، چگونگی برخورد با دانش آموزان خاطی در مدارس است زیرا در کشوری که ناگهان با سیل تبلیغات رادیو و تلویزیونی و مطبوعات برای دور کردن دبیران از به کارگیری تنبیه و جریمه و حتی اخراج دانش آموزان خاطی و قانون شکن از محیط درس، مواجه می شود و فشارهای زیادی بر جامعه تعلیم و تربیت وارد می آید، هیچ کس حاضر نیست راهکاری عملی و کاربردی برای برخورد با دانش آموزان خاطی ارائه دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد تنبیه بدنی دانش آموز او را به یک فرد مهاجم تبدیل می‌کند و بین تنبیه بدنی کودکان و رفتار خشونت‌آمیز و پرخاشگری آنها در دوران بزرگسالی ارتباط وجود دارد. بیشتر مجرمان افرادی هستند که در دوران کودکی مورد ارعاب و تنبیه بدنی واقع شده‌اند. این قانون طبیعت است که کودکان از شیوه‌های تربیتی والدین، معلمان و بزرگترهای خود درس می‌گیرند.

در فرهنگ ایران، آموزش و پرورش همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و از این‌رو، برای آموزگاران شان والایی قائل بودند. احترامی که آثار آن هنوز باقی است. یادمان نرفته که معلمان را پدر یا مادر دوم ما می‌خواندند و احترام آنان را واجب می‌شمردند.

با این مقدمه به موضوع، تنبیه بدنی دانش آموز شوشی توسط معلم، خبرپراکنی، برخورد احساسی با علل و عوامل ظهور این نوع ناهنجاریها و چالش های تربیتی در مدارس شهرستان می پردازم و با ذکر این نکته که گناه دیگری را بر دیگری نخواهند نوشت، یادآوری می کنم

عوامل بروز چنین حادثه ای آن هم از سوی یک معلم که خود متولی تربیت نسل فردای این مرز و بوم است با این شدت و حدت زنگ خطری ست برای جامعه فرهنگیان و متولیان تعلیم وتربیت در شهرستان شوش تا بررسی نمایند علل و عوامل این حادثه تامل برانگیز و غیراخلاقی را، که بدور از شان و جایگاه والای معلمی رخ داده است و طبق بررسی و شواهد موجود در قدیم بوده، اکنون هم هست و فردا هم شاید……. اگر برنامه ریزی اصولی صورت نپذیرد.

بنابراین، باید با این قانون گریزی معلم خاطی برخورد قاطع شود تا از شان و جایگاه ارزشمند نظام آموزشی شهرستان و آموزگارانش دفاع شود.آنچه مشهود است این معلم تعادل روحی و روانی مناسبی در برخورد با دانش آموز از خود نشان نمی دهد و باید علل این رفتار غیرعادی مورد بررسی قرار گیرد.

علل برخورد با دانش آموز، شرایط تربیتی دانش آموز خاطی و ……… باید مورد مطالعه وبررسی قرار گیرد

تعلیم، همراه با تربیت در مدارس شوش باید نهادینه شود، آنچه متاسفانه در سالهای اخیر شاهد آن هستیم تمرکز بر آموزش (تعلیم) و غفلت از حوزه تربیتی و پرورشی نظام آموزشی شهرستان شوش است.ورزش و کلاسهای پرورشی، استعدادیابی، هوش، خلاقیت، تست های روانشناختی اهمیت ویژه ای درتربیت  دانش آموزان دارند و برگزاری کلاسهای توجیهی برای آشنایی با قوانین و مقررات، اهمیت دادن به آموزش های ضمن خدمت با تدوین سازوکارهای مناسب پژوهشی در جهت شناخت راهکارهای مناسب آموزشی و پرورشی نیز برای معلمان و مدیران آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.

چرا تنبیه بدنی؟ / سالاری / آوای شوش

درباره آوای شوش

یاد گرفتم برای بهتر شدن باید تلاش کرد از بزرگان باید منش بزرگ شدن را آموخت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

x

شاید بپسندید

  Ordinances of Signing Sentences in Law and Fiqh

احکام تاسیسی و امضایی و قلمرو آنها

تعریف احکام تاسیسی و امضایی و تفاوت این دو قلمروه و کاربردآنها

توزیع درآمد

جایگاه قرض‌الحسنه در نظام اقتصادی اسلام

قرض‌الحسنه ابزاری مناسب در نظام اقتصادی اسلام جهت از بین بردن فقر در جامعه اسلامی

رشد و توزيع درآمد

ارتباط رشد و توزیع درآمد در اسلام

رویکرد مقایسه‌ای ارتباط رشد و توزیع درآمد از دیدگاه اسلام

مرکز تجارت الکترونیک شوش: فروش محصولات تولیدی و پشتیبانی از خدمات کسب و کارهای کوچک و متوسط رد کردن