خانه » آموزش و پژوهش » کسب و کارهای هوشمند فرآوری سیزیجات
فروش محصولات و تولیدات شما

کسب و کارهای هوشمند فرآوری سیزیجات

ایران با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، تولیدکننده و صادرکننده انواع سیر و سبزیجات است؛ به‌طوریکه در تولید و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپایی، سالانه بیش از ۱۱۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان دارد. حدود چهار هزار هکتار گلخانه‌ سبزی و صیفی در کشور وجود دارد که انواع محصولات از قبیل خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، بادمجان، طالبی، کاهو، لوبیا سبز، ریحان و … در آن کشت می‌شود از این میزان سه هزار و ۴۲۰ هکتار در کشور بیش از ۶۵۲ هزار تن محصولات سبزی و صیفی برداشت می‌شود.کشورمان با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان تولیدکننده و صادرکننده بسیار متنوع انواع و اقسام سیر و انواع سبزیجات است وو سالانه با تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن کاهو در رتبه شانزدهم تولید جهانی قرار دارد

تولیدات بهاره سبزیجات و صیفی­جات در دزفول و شوش، اندیمشک وووو صورت می‌گیرد.سالانه بیش از ۳۰ هزار تن سبزیجات و صیفی جات، حدود ۵۰۰ هزار تن کرفس،۳۰ هزار تن گشنیز، شوید  سالانه ۵۰ هزار تن، جعفری تقریبا ۳۵ هزار تن، هزار تن سیر به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دلار ۲۵۰ هزار تن انواع کلم به ارزش بیش از چهار میلیون دلار ارزآوری وحدود ۵۰ هزار تن انواع فلفل قلمی و دلمه‌ای در کشورمان تولید می‌شود و هر ساله، به کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، آذربایجان، عراق و روسیه صادر می‌شوند.همچنین سالانه این گونه سبزی برای مصارف تازه‌خوری، صنایع فرآوری و مصارف دارویی نیز به کشور‌های اروپایی از جمله بلژیک، آلمان، فرانسه و هلند صاد می‌شود.

تولید بذر، بسته‌بندی، فرآوری، مصارف دارویی و صنعتی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری این محصولات در صنایع تبدیل و تکمیلی کوچک و توسط در حوزه کشاورزی منطقه در جهت توسعه پایدار روستایی و تاسیس کارگاههای کوچک  هستند “این محصولات برای تولید بذر، توسعه‌ی صادرات، صنایع فرآوری و بسته‌بندی صادراتی جایگاه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارند”

سبزیجات به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در سبد غذایی خانوارها در جامعه دارند . زنجیره تامین فرآورده سبزیجات را محصولات فرآوری شده این زنجیره تشکیل میدهند. محصولات مهم این زنجیره عبارتند از:

  • سبزیجات منجمد
  • سبزیجات خشک ( فرآوری شده یا نشده )
  • سبزیجات و حبوبات
  • سبزیجات محافظت شده در سرکه و آب نمک
  • انواع غذاهای آماده از سزیجات و میوه جات و حبوبات

فیلم آدرس بالا را کلیک کنید تا نمونه هایی از فناوری فرآوری سبزیجات و صیفی جات مشاهده نمائید

بهبود زنجیره تامین فرآورده های محصولات کشاورزی خصوصا سبزیجات که بخش اعظم این محصولات را شامل می شوند، با بکارگیری روش های علمی تبدیل یا نگهداری طولانی مدت این محصولات، علاوه بر تعادل قیمت و حمایت از تولیدکننده سبب رونق صنایع فرآوری شده و به نوبه خود گامی در جهت توسعه صنایع غذایی محسوب می شود. همه ساله بخش قابل توجهی از این محصولات (۴۰% – ۱۵%) به دلایل گوناگون از جمله عدم وجود روش های تبدیل، فرآوری و نگهداری مناسب، عدم رعایت اصول صحیح برداشت، حمل و نقل و ذخیره سازی و نحوه عرضه ضایع می گردد. در نتیجه ارائه راهبردهایی جهت بهبود ارکان مختلف زنجیره تامین سبزیجات اعم از بخش تولید مواد اولیه، ارتقای روش های فرآوری و نگهداری طولانی مدت محصولات و تکمیل زنجیره ارزش تولیدات، بهبود عرضه و نگهداری و همچنین توسعه تجارت محصولات این زنجیره امری ضروریست.

تامین فرآورده های سبزیجات، شامل:

  • تامین مواد اولیه
  • انواع فرآیندهای تولید
  • ذخیره سازی
  • واردات و صادرات
  • توزیع

به عبارت دیگر کارایی و اثر بخشی فرآیندها موجب کاهش ضایعات در زنجیره تامین فرآورده های سبزیجات، می شود. کاهش ضایعات سبزیجات در مراحل کاشت و برداشت خارج از محدوده این برنامه می باشد، بهبود فرآیندهای توزیع و ذخیره سازی و همچنین افزایش کارایی صنایع تبدیلی موجب کاهش ضایعات فرآورده های سبزیجات در مراحل پس از برداشت خواهد شد.

زنجیره تامین فرآورده های سبزیجات شامل اطلاعات موجود در زنجیره میباشد این اطلاعات شامل:

  • اطلاعات ظرفیت و میزان تولید فرآورده های سبزیجات
  • منابع (زمین، آب و …) و ظرفیت های نهاده های تولید
  • مراکز و میزان توزیع
  • مقادیر واردات و صادرات
  • مراکز و مقادیر تولید
  • قیمت تمام شده و قیمت فروش
  • سیاستها و حمایت های دولت
  • فعالیت سازمانهای پشتیبانی کننده
  • اقدامات تشکل ها و نهادهای غیر دولتی

برای ارتقای زنجیره تامین فرآورده های  سبزیجات علاوه بر ارتقای تک تک اجزای زنجیره مدیریت یکپارچه زنجیره نیز ضروری است.که لازمه مدیریت یکپارچه داشتن سیستم مدیریت اطلاعات یکپارچه در زنجیره است.

این زنجیره شامل ذی نفعان اصلی این زنجیره میباشد که عبارتند از:

  • مصرف کنندگان (خانوارها )
  • تولیدکنندگان (واحدهای تولیدی و سهامداران)

تسهیل کنندگان:

  • حاکمیت: وزارت صنعت، معدن و تجارت،جهاد کشاورزی ، وزارت بهداشت، وزارت امور اقتصادی و دارائی
  • واسطه ها: واردکنندگان، صادرکنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان
  • جایگزین ها: واردکنندگان / تولید کنندگان محصولات جایگزین
  • تأمین کنندگان: بخش کشاورزی و باغداری
  • انجمن های صنفی مرتبط: کانون انجمن های صنایع غذایی و کانون های هماهنگی دانش و صنعت

خسارت های بعد از برداشت سبزی ها پیش از این که به دست مصرف کنندگان برسد، ۲۰ تا ۵۰% در نوسان است. به طور طبیعی ، رطوبت سبزی ها ۷۰ تا ۹۵% متغییر و رطوبت متعادل حدودا بالای ۹۸% می باشد. نگهداری سبزی ها در شرایط عادی جوی، موجب خشک شدن سریع آنها شده و در نهایت پیری و پژمردگی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین هدف اصلی فرآوری و بسته بندی  خانواده سبزی ها، حفاظت محتویات درون بسته در طول زمان ذخیره سازی، حمل و توزیع در برابر فاسد شدن می باشد.

 

بسته بندی می تواند در مرحله تولید، فرآوری و یا در مراکز توزیع صورت پذیرد، گر چه این امر عمدتا در مراحل پایانی زنجیره تولید، ذخیره، بازاریابی و یا توزیع انجام می گیرد، با این حال هنوز هم در سالم تحویل دادن محتویات بسته، از تولید به مصرف، نقش مهمی را ایفا می کند. افزایش تولید تنها زمانی می تواند در بازار مصرف تاثیر گذار باشد که محصولات، دارای استاندارد با کیفیت بالا، تحت شرایط بهداشتی و با یک قیمت اقتصادی در دسترس مشتری قرار گیرد.

چنانچه ذکر شد، مقدار زیادی سبزی در طول زنجیره تامین و توزیع، خراب شده و یا زیر حد استاندارد قرار می گیرند، این میزان ضایعات موجب کمبود محصول و در نتیجه افزایش قیمت ها می شود.

بسته بندی به صورت نگهداری محصولات یا اقلام محصور در کیسه، جعبه، فنجان، سینی، قوطی، تیوب، بطری، یا هر ظرف دیگری که عمل‌کردهایی همانند جلوگیری از آلودگی، حفاظت و یا مراقبت و سهولت در انتقال و جابجایی را در بر می گیرد، تعریف می شود.از دهه ۱۹۷۰ میلادی، رشد سریعی در فن‌آوری های جدید فرآوری یا بسته بندی مواد غذایی (سبزیجات) به وجود آمد. عوامل زیادی در افزایش سرعت رشد، برای نگهداری کوتاه مدت و بلند مدت مواد غذایی، وجود داشته است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

الف)پیشرفت های اخیر در تولید و مصرف مواد نگهدارنده پلیمری جدید در بسته بندی

ب) افزایش شهرنشینی

ج) نیازهای بازار و افزایش تقاضای مصرف کننده برای رفاه

د) افزایش هزینه های انرژی

به علت وجود این عوامل فن‌آوری بسته بندی مواد غذایی دست‌خوش تغییرات وسیعی شده است. در حال حاضر ، از یک طرف، بسته بندی اطلاعات زیادی به مصرف کننده می دهد و از سوی دیگر، به عنوان ابزار بسیار موثری در بازاریابی به کار می رود. برای این که صنعت بسته بندی به طور مشخصی ابزاری با عمل‌کرد گسترده‌تر نسبت به وضعیت پیشین باشد، از نقش منحصر به فرد حفاظتی اولیه و قبلی اش فراتر رفته و تکامل یافته است.

امروزه مواد بسته بندی فراوانی در بازار وجود دارند که هر کدام با ویژگی های خاصی طراحی شده اند. انتخاب درست بسته بندی، نه تنها به دانش فیزیکی، شیمیایی و ویژگی های میکروبیولوژیکی سبزی ها، بستگی دارد، بلکه به خصوصیات کاربردی مواد بسته بندی قابل دسترس برای محصول خاص، یا فن‌آوری حفاظتی وابسته است.

دو عملکرد اصلی بسته بندی عبارتند از:

  • جمع آوری محصول در واحدهای مناسب برای جابه جایی
  • حفاظت از محصول درطول مراحل توزیع، ذخیره و بازاریابی

در شهرستان شوش و شهر مجاور  ۵ هزار هکتار سبزی برگی و غده‌ای  هزاران تن انواع سبزی تازه تولید می شود. انواع صیفی جات در دسترس است اما هرکز بعنوان یک ارزش افزوده مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته اند. صادرات انواع سبزیجات  وصیفی جات با تاسیس کارگاههای فرآوری و بسته بندی در این منطقه می تواند بعنواند اشتغال پایدار روستائی را باعث شود.

جعفری، گشنیز، شنبلیله، اسفناج و تره، پیاز،  سیر و نعنا و شوید …….. تا انواع گیاهان دارویی ،ذرت و حتی تولید شکر در هفت تپه خود ارزش افزوده ای هستند که می توان در هر روستا بتناسب یک کارگاه فرآوری و بسته بندی برای تولید محصولات غذایی، وداروهای گیاهی مورد برنامه ریزی قرار داد.

تنها فرآوری خشک و بسته بندی سبزی در سال می تواند نزدیک به یک میلیارد تومان در یک واحد کوچک تولیدی در روستاها یا شهرک ها جذب سرمایه داشته باشد. و ۲۰ نفر را صاحب اشتغال پایدار نمود.

طرح های تبدیلی و تکمیلی در روستاها از مسیر ارزش افزوده کشاورزی منطقه  بسیار هستند  که می توان با  مطالعه ، مشاوره ، نظارت ، اجرا و بهره برداری فرآیند ایجاد اشتغال پایداری را در برنامه ششم  پیگیری و اجرایی نمود.

ادامه دارد……..شوش و توسعه پایدار (۲)(کسب و کارهای هوشمند، فرآوری سیزیجات)

سالاری / آوای شوش

علت برجسته کردن شعارهای اقتصادی از سوی رهبر انقلاب چیست؟

با توجه به موقعیت_اقتصادی ایران، آمریکایی‌ها تهدیدهای_اقتصادی خود را درست بعد از توافق هسته‌ای شروع کردند. اولین اقدام آنها نیز «هجوم به اقتصاد ایران با موضوع بالا بردن خطر سرمایه‌گذاری در این کشور بود.» از همان روزهای نخست توافق هسته‌ای، وزیر انرژی آمریکا، ارنست_مونیز با اشاره به این‌که شرکت‌های بین‌المللی در خصوص روابط با ایران بایستی محتاط باشند گفت: «درباره‌ی روابط اقتصادی با ایران باید بگویم که ایران کشوری با جمعیت هشتاد میلیون نفری، فرصت‌های اقتصادی زیادی دارد، به‌ویژه در شرایط جدیدی که پیش آمده است. اما کسانی که می‌خواهند با ایران روابط_اقتصادی داشته باشند باید با چشمان کاملا باز وارد عمل شوند و به گزینه‌هایی همانند احتمال بازگشت‌پذیری تحریم‌ها و امثال آن توجه داشته باشند. آنها باید بدانند که اگر تحریم‌ها بازگشت پیدا کنند، سرمایه‌گذاری بزرگی انجام نخواهد شد.»

وال‌استریت ژورنال نیز در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۱۷، مصاحبه‌ای را بازنشر داد با عنوان «جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران» در این مصاحبه به چالش‌های جنگ_نظامی در منطقه اشاره شده و نهایتا به جنگ اقتصادی علیه ایران پرداخته می‌شود. این همان چیزی است که اسکات_ریچارد، مقام ارشد سابق آمریکا آن را «مطلقا یک جنگ اقتصادی» علیه ایران قلمداد کرده است. همه‌ی اینها بیانگر آن است که دشمن، پشت دروازه‌های اقتصاد کشور کمین کرده و هرلحظه در صدد ضربه زدن به کشور است. بنابراین عقلانیت حکم می‌کند که همه‌ی توان کشور، معطوف به آمادگی_رزم در این میدان باشد.

مرکز تجارت الکترونیک شوش

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

x

شاید بپسندید

سیر تحول آبرسانی در دوره هخامنشیان

در تمدن باستان ایران،مصرومیانرودان آب را در آب انبارها، با جدارهای غیرقابل نفوذ ذخیره مینمودند.

مناطق دوزبانه خوزستان

مهارتهای کلاس داری

آشنایی با مهارتهای کلاس داری و شیوه‎های تدریس نوین

مناطق دوزبانه خوزستان

نگاهی به مسائل آموزشی کودکان دوزبانه خوزستان

اصطلاح آموزش دو زبانه ، این روزها آهنگ ضربان قلب مردم را ناخودآگاه سرعت بخشیده است