خانه » بهداشت و سلامت » درمان‌ های خانگی برای زانو درد
درمان زانو درد
زانو درد

درمان‌ های خانگی برای زانو درد

زانو درد یکی از مشکلات رایجی است که همه افراد درهرسنی می توانند به آن مبتلا شوند. زانو درد بر اثر آسیب دیدگی هایی مانند پارگی لیگامنت ها یا پارگی غضروف ها ایجاد میشود، شرایط دیگری هم مانند بیماری آرتروز زانو، نقرس و عفونت، پارگی مینیسک زانو ، ژنوواروم، زانوی درون گرد، زانو پرانتزی یا پاکمانی ( واروس بیش از حد ) اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو ها از هم فاصله زیادی می گیرند.می تواند باعث بروز درد زانو شود. تعداد زیادی از زانو درد های خفیف بعد از فیزیوتراپی و حتی بعد از مراقبت های اولیه توسط خود فرد بهبود میابد و این مراقبت های را می توان به عنوان درمان درد پشت زانو تلقی کرد. درمان درد زانو با فیزیوتراپی، به کاربردن بریس و ورزش های زانو درد نیز در کاهش درد مفصل زانو موثر است در بعضی از موارد برای درمان زانو درد به جراحی نیاز است.
موارد متعددی وجود دارد که میتواند روی عملکرد صحیح یکی از زانوها یا هر دو زانو تاثیر بگذارد و باعث ایجاد دردزانو شود. آسیب دیدگی زانو یکی از رایج ترین دلایل آن است اما موارد دیگری هم مانند بیماری آرتروز یا ساییدگی زانو ، مشکلات حرکتی باعث از بین رفتن و ناراحتی مفصل می شود.
از دیگر علت زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آسیب دیدگی: آسیب دیدگی های زانو می تواند روی هر کدام از لیگامنت ها، تاندون ها، کیسه های حاوی مایع (برسا) که در اطراف مفصل زانو قرار دارد همانند استخوان، غضروف و لیگامنت هایی که باعث شکل گیری مفصل شده اند تاثیر بگذارد و باعث زانو درد شدید شود تعدادی از آسیب دیدگی های رایج زانو شامل موارد زیر است:
آسیب دیدگی لیگامنت متقاطع قدامی: آسیب دیدگی یا پارگی رباط زانو به آسیب دیدگی لیگامنت متقاطع قدامی گفته می شود لیگامنت متقاطع قدامی، یکی از ۴ لیگامنتی است که استخوان مچ پا را به استخوان ران متصل کرده است آسیب دیدگی این لیگامنت اغلب در ورزش های پر برخورد مانند بسکتبال، فوتبال و یا ورزش های دیگری که افراد به صورت ناگهانی تغییر جهت می دهند رخ می دهد.
پارگی مینیسک: مینیسک زانو سخت است و دارای غضروف های کشسانی است که نقش ضربه گیر در بین استخوان قلم پا و ران را ایفا می کند. هنگامیکه زانو به صورت ناگهانی پیچ می خورد در حالیکه وزن بدن روی آن است،باعث پارگی مینیسک زانو می شود و منجر به زانو درد و قفل شدن زانو می شود.
کبودی و التهاب زانو: تعدادی از آسیب دیدگی ها باعث التهاب کیسه برسا در زانو می شود، برسا کیسه کوچکی پر از مایع است و باعث نرم شدن ناحیه خارجی زانو می شود و به تاندون ها و لیگامنت ها کمک می کند تا به راحتی بر روی هم در مفصل حرکت کنند.
تاندونیت یا التهاب تاندون های کشکک زانو: تاندونیت به التهاب و آسیب دیدگی ها دریک یا چند تاندون کششک زانو (بافت های فیبری ضخیمی که باعث اتصال ماهیچه به استخوان شده است) گفته می شود دوندگان، اسکی بازان، دوچرخه سواران و افرادی که ورزش هایی انجام می دهند که در آن عمل پرش زیاد رخ می دهد بیشتر از بقیه افراد در خطر بروز آسیب دیدگی در تاندون های کشکک زانو قرار دارند این تاندون ها باعث اتصال ماهیچه های چهار سر در جلوی ران به قلم پا شده است و یکی از شایعترین علائم این آسیب تاندون زانو درد می باشد.
مشکلات حرکتی: تعدادی از مشکلات حرکتی که باعث ایجاد درد زانو می شود در ادامه ذکر شده است:
اختلال درحرکت زانو: در بعضی از مواقع آسیب دیدگی یا فرسوده شدن استخوان یا غضروف باعث میشود که قطعه ای از استخوان یا غضروف جداشود و در فضای مفصل شناور شود این اتفاق به خودی خود مشکلی را ایجاد نمی کند، مگر اینکه باعث اختلال در حرکاتی می شود که با مفصل زانو در ارتباط است و تاثیر این اختلال مانند آن است که یک مداد در لولای در قرار دهید و باعث جلوگیری از باز و بسته شدن در شوید. این نوع اختلال حرکت با زانو درد همراه است.

گرفتگی لیگامنت : این سندروم زمانی رخ میدهد که لیگامنتی که از ناحیه خارجی استخوان لگن به ناحیه خارجی استخوان قلم پا (Iliotibial) متمایل شده است دچار گرفتگی بشود و روی قسمت خارجی ران ساییده شود دوندگان دوی ماراتن از جمله افرادی هستند که در خطر ابتلا به این سندروم قرار دارند.
جابه جایی کشکک زانو: این اختلال زمانی ایجاد میشود که استخوان کشکک زانو که درد جلوی زانو را پوشانده است جابه جا شود و به خارج از زانو حرکت کند در بعضی از مواقع جابه جایی زانو را می توان مشاهده کرد که با زانو درد همراه می باشد.
درد ناحیه پا و لگن: در صورتیکه با دردپا و لگن مواجه شوید ممکن است برای از بین بردن این درد روش راه رفتن خود را عوض کنید اما دقت داشته باشید، تغییر در روش راه رفتن باعث ایجاد فشار زیاد روی مفصل زانو می شود د
بعضی از مواقع مشکلات و درد در پا و لگن می تواند به زانو هم انتقال یابد و باعث زانو درد شود.
انواع آرتروز: آرتروز زانو یک بیماری مفصلی است که غضروف دور مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در انتهای استخوان‌ها، غضروف وجود دارد که بافت لغزنده‌ای است که به استخوان‌ها کمک می‌کند، که در مفصل روی هم بلغزند. غضروف باعث می‌شود که مفاصل به خوبی کار کنند. علاوه بر این، غضروف به عنوان ضربه گیر در حرکات عمل می‌کند. اگر به آرتروز مبتلا شوید، لایه بالایی غضروف دور مفاصل شما تجزیه و فرسوده می‌شود. با فرسایش غضروف، استخوان‌ها به همدیگر سائیده می‌شود و سایش استخوان به استخوان باعث درد، ورم و کاهش دامنه حرکتی مفصل می‌شود. بیشتر از ۱۰۰ نوع آرتروز وجود دارد. انواع مختلف این بیماری اغلب روی مفصل زانو تاثیر گذار است. تمام انواع آرتروز زانو همراه با زانو درد می باشد. البته ممکن است درد در مراحل اولیه آرتروز علائمی نداشت باشد اما اولین علامت آن بروز درد زانو می باشد گاهی در اثر آرتروز زانو درد پشت زانو ممکن است بوجود آید. از جمله انواع آرتروز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آرتروز استخوان: به این بیماری آرتروز ازبین رونده هم گفته می شود. این نوع از آرتروز رایجترین نوع آن است. این بیماری زمانی ایجاد میشود که با افزایش سن غضروف ها از بین میروند و باعث ساییدگی و از بین رفتن استخوان ها و در مواردی درد پشت زانو می شود.
آرتروز روماتیسمی: ضعیف ترین نوع آرتروز روماتیسم است این بیماری یکی ازبیماری های خود ایمنی است که برروی همه مفاصل بدن از جمله زانو تاثیر میگذارد اگر چه بیماری روماتیسم یک بیماری دردناک است اما میزان شدت درد این اختلال در افراد مختلف متفاوت است و دچار افت و خیز است
نقرس: این نوع آرتروز زمانی ایجاد میشود که اسید اوریک در مفصل ساخته شود در حالیکه بیماری نقرس روی انگشت بزرگ تاثیر گذار است اما می تواند، در زانو هم ایجاد شود و باعث بروز زانو درد شود.
بیماری شبیه به نقرس: این بیماری اغلب با بیماری نقرس اشتباه گرفته می شود، اما بیماری شبه نقرس با انباشته شدن کلسیم در مایع موجود در مفصل ایجاد میشود مفصل زانو یکی از رایجترین مفاصلی است که تحت تاثیر این بیماری است.
آرتروز عفونی: در بعضی از مواقع مفصل زانو عفونت میکند و باعث ایجاد تورم، درد و قرمزی می شود و این بیماری هیچ علائمی قبل از شروع شدن زانو درد ندارد، آرتروز عفونی اغلب با تب همراه است.
کمپرس سرد : بهترین و ساده‌ترین روش برای کاهش درد و تورم زانو است.سرما باعث تنگ شدن رگ‌های خون، کاهش جریان خون در ناحیه‌ی درد و در نتیجه، کاهش تورم می‌شود.
به این منظور چند قطعه یخ را در یک حوله‌ی نازک بپیچید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر محل درد قراردهید. این کار را دو تا سه بار در روز تا بهبودی درد انجام دهید. می‌توانید از کمپرس سرد و گرم به طور متوالی نیز برای کاهش دردهای مزمنِ زانو استفاده کنید.
سرکه سیب : به دلیل خاصیت قلیایی که دارد به حل کردن رسوبات و مواد سمی که در زانو انباشته شده‌اند کمک می‌کند. علاوه بر این، به بازگشت لغزندگی مفاصل کمک می‌کند و در نتیجه درد کاهش می‌یابد و تحرک بیشتر می‌شود. به این منظور دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. این محلول را در طی روز بنوشید و این کار را تا بهبودی کامل انجام دهید. می‌توانید دو فنجان از سرکه سیب را به وان آب داغ بیافزایید و زانوها را هر روز به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و همان مقدار روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و با استفاده از آن روزی دوبار زانو را ماساژ دهید، این کار را باید تا رفع درد تکرار کنید.
فلفل قرمز : فلفل قرمز حاوی ماده‌ای به نام کاپسسین است که در بدن شبیه به مسکن عمل می‌کند. کاپسسین حس گرما ایجاد می‌کند و درد را کاهش می‌دهد. به این منظور دو قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز را با نصف فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. از این مخلوط روزی دو بار و به مدت دو هفته در محل درد زانو بمالید. همچنین می‌توانید یک چهارم یا نصف فنجان پودر فلفل قرمز را به یک فنجان سرکه سیب بیافزاید و به مدت ۲۰ دقیقه بر محل درد قراردهید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا تورم کاهش یابد. از ژل ۰.۰۱۲۵ درصد کاپسسین نیز می‌توانید استفاده کنید.
زنجبیل : اگر درد زانو در اثر آتروز، کشیدگی عضلانی یا جراحت باشد، زنجبیل درمان خوبی برای رفع درد است. اثربخشی زنجبیل در این مورد، مربوط به وجود یک ماده ضد التهابی در آن است. تکه‌ی کوچکی از زنجبیل را در یک فنجان آب بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و مقدار کمی عسل و آب لیمو به آن بیافزایید. دو تا سه فنجان از این محلول را روزانه تا بهبودی درد میل کنید. همچنین می‌توانید محل درد را با روغن زنجبیل ماساژ دهید.
زردچوبه : اثر ضددرد دارد. زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که اثر ضدالتهاب دارد و آنتی‌اکسیدانی قوی است که به کاهش درد کمک می‌کند. علاوه بر این مرکز ملی داروهای تکمیلی و جایگزین (NCCAM) گزارش می‌دهد که زردچوبه ممکن است روند پیشرفت روماتیسم مفصلی که خود یکی از دلایل درد زانوست را کند سازد. به این منظور نصف قاشق غذاخوری زنجبیل و همان مقدار زردچوبه را در یک فنجان آب بریزید و به مدت ده دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و مقدار کمی عسل به آن بیافزایید و دوبار در روز میل کنید. یا یک قاشق زردچوبه را در یک لیوان شیر بجوشانید و با کمی عسل شیرین کنید و روزی یکبار میل کنید. راه دیگر استفاده از کپسول‌های ۲۰۰ یا ۲۵۰ میلیگرم زردچوبه به میزان سه بار در روز است. این درمان‌ها را تا بهبود درد ادامه دهید.
توجه: زردچوبه ممکن خون را رقیق کند. در واقع این درمان برای کسانی که داروهای رقیق‌کننده مصرف می‌کنند مناسب نیست.
لیمو: برای کاهش دردهای آرتروزی مفید است. اسید سیتریک موجود در لیمو به حل کردن بلورهای اسید اوریک در بعضی از انواع آرتروز کمک می‌کند. به این منظور یک لیمو را به قطعات کوچک برش دهید و آنها را در یک دستمال نخی بپیچید و آن را در روغن کنجد گرم بغلطانید، سپس آن را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی محل درد زانو قراردهید. این کار را هر روز تا بهبودی درد انجام دهید. نوشیدن آب لیمو رقیق شده با آب نیز صبح پیش از صبحانه مفید است.
روغن خردل : ماساژ با روغن خردل گرم می‌تواند به رفع درد و بهبود گردش خون در ناحیه درد کمک کند. به این منظور دو قاشق غذاخوری روغن خردل را داغ کنید. یک حبه سیر را خورد کرده و در آن تف دهید تا برشته شود. بگذارید سرد شود و روغن را صاف کنید. با استفاده از این روغن به طور دورانی محل درد را ماساژ دهید. زانو را با یک دستمال ببندید و با حوله‌ی گرم به مدت چند دقیقه کمپرس کنید. این کار را دوبار در روز به مدت دوهفته انجام دهید.
تخم شنبلیله : طبیعت گرم دارد و برای بهبود درد زانو ناشی از آرتروز بسیار مفید است. به این منظور یک قاشق چایخوری از تخم شنبلیله را در آب تصفیه شده به مدت یک شب بخیسانید. صبح روز بعد آب را خالی کنید و دانه‌ها را بجوید. همچنین می‌توانید به اندازه‌ی یک مشت دانه را برشته کنید، سپس آسیا کنید. پودر را در یک شیشه دربسته نگه دارید و هر بار یک قاشق چایخوری از آن را با مقداری آب مخلوط کنید، طوریکه به شکل خمیری درآید. به مدت ۳۰ دقیقه روی محل درد قراردهید. سپس با آب گرم بشویید. این درمان را به مدت یک هفته، دوبار در روز انجام دهید.
روغن اکالیپتوس : خاصیت تسکین دهندگی دارد و به بهبود درد کمک می‌کند. ۵ تا ۷ قطره روغن اکالیپتوس را با همین مقدار روغن نعناع مخلوط کنید. سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بیافزایید. این مخلوط را در بطری سربسته و تیره‌، و دور از نورخورشید نگه دارید. هر زمان که در زانو احساس درد می‌کنید، محل درد را با این روغن ماساژ دهید. آنقدر ماساژ دهید تا مطمئن شوید روغن کاملاً جذب پوست شده است.
درمان‌ های خانگی برای زانو درد
نمک سولفات منیزیوم : منیزیوم به عنوان یک آرام بخش عضلانی، کاهش دهنده‌ی مایعات اضافی بدن، کاهش دهنده تورم و التهاب و درد شناخته می‌شود. به این منظور نصف فنجان از نمک سولفات منیزیوم را در وان آب داغ بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آن غوطه ور شوید. چند نوبت در هفته این کار را انجام دهید.
در طی درمان و به منظور نتیجه‌گیری سریعتر، بهتر است اقدامات پیشگیرانه زیر را نیز دنبال کنید:
سعی کنید اضافه وزن خود را کاهش دهید.
کفش مناسب و اندازه بپوشید، از پوشیدن کفش پاشنه دار بپرهیزید.
ورزشهایی که بر زانو فشار وارد می‌کنند انجام ندهید
مکمل‌های امگا۳ و منیزیوم را بطور منظم استفاده کنید.
روزانه حداقل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.
با نظر کارشناس، ورزش‌های تقویت زانو انجام دهید.
سیگارنکشید، زیرا اثر مسکن‌های گیاهی را کاهش می‌دهد.
آب بیشتری بنوشید.
پاها را بالاتر از سطح بدن قراردهید تا ورم و دردشان کاهش یابد.

درمان‌ های خانگی برای زانو درد / آوای شوش

x

شاید بپسندید

نوزاد شیرخوار

تغذیه مادر در دوران شیردهی

پس از بارداری، دوران شیردهی مرحله تازه ای در زندگی مادر و نوزاد است

فرایند پرستاری

آشنایی با فرآیند پرستاری

تعریف فرایند پرستاری:روش منظم و سازماندهی شده ارائه مراقبت پرستاری ...

بارداری

اختلالات فشارخون در بارداری

اثرات آنتی اکسیدانت در پیشگیری از خطر بروز فشارخون در طی بارداری