توضیحات
شاهنامه کتابي شخصيتمحور است. نوع ادبيای که فردوسي انتخاب کرده است ايجاب ميکند در اين کتاب عمل و کنش فراوان باشد. چون در گرو اين موضوع است که مي تواند تکامل شخصيت هايش را رقم بزند. تعليق هاي پررنگ و عميق فردوسي همه را به فکر وامي دارد. تعليق هايي که شخصيت هاي متعدد شاهنامه آن را رقم مي زنند و لحظه به لحظه درگيرترمان مي کند، اما براستي راز جذابيت شخصيت پردازي هاي فردوسي در چيست؟ و چگونه کوچک ترين شخصيت حاضر در صحنه هايش را هم در قالب و فضايي ترسيم مي کند که اگر آن را حذف کنيم يک پاي ماجرا مي لنگد؟ آیا شخصيت هاي شاهنامه ،متفاوت از شخصيت پردازي هاي رايج در کتاب هاي سنتي هستند؟ پهلوانان ایرانی و غیر ایرانی رستم ، سیاوش و پیران ویسه چه ابعاد شخصیتی در شاهنامه دارند؟داستانپردازی رکن مهمی در سنّت روایی شاهنامه است. فردوسی در کار به نظم کشیدن ماجراها و سرگذشتها توجّه ویژهای به بهرهگیری از ظرفیتهای نمایشی و داستانی داشته است، از این رو است که میتوان شاهنامه را حتی بر محور عناصر، مبانی و شیوههای امروزین داستانپردازی و نمایشنامهنویسی مورد تحلیل و وارسی قرار داد. در این پژوهش به تحلیل و مطابقۀ سه شخصیت از مهمترین اشخاص شاهنامه میپردازیم؛ رستم، پیران ویسه و سیاوش. صفات روحی، رفتاری و اجتماعی هر یک از این شخصیتها را بهصورت جداگانه تحلیل کرده و در نهایت کیفیت و میزان بارزترین صفات آنها (از جمله خردمندی، زورمندی، آیندهنگری و…) را با یکدیگر تطبیق و مقایسه مینماییم.
کلیدواژه: شاهنامه,فردوسی,شخصیت,سیاوش,رستم,پیران ویسه,خردمندی,آینده نگری,زورمندی, صفات روحی, رفتاری, اجتماعی, سنّت روایی, شاهنامه,داستانپردازی, ظرفیتهای نمایشی , داستانی, نمایشنامهنویسی
تعداد صفحات : ۲۰ فایل: Word فهرست را در قسمت تصاویر ببینید